Безоплатна правова допомога
Як списати будинок, якого вже не існує
Статтею 346 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України) передбачені підстави припинення права власності на майно, яке припиняється у разі: відчуження власником свого майна; відмови власника від права власності; припинення права власності на майно, яке за законом не може належати цій особі; знищення майна; викупу пам'яток культурної спадщини; примусового відчуження земельних ділянок приватної власності, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності відповідно до закону; звернення стягнення на майно за зобов'язаннями власника; реквізиції; конфіскації; припинення юридичної особи чи смерті власника.
Відповідно до статті 349 ЦК України, право власності на майно припиняється у разі його знищення. У разі знищення майна, права на яке підлягають державній реєстрації, право власності на це майно припиняється з моменту внесення за заявою власника змін до державного реєстру.
Таким чином, умовою для припинення права власності на зруйноване нерухоме майно є відповідна заява власника, яким відповідно до статей 316, 317 ЦК України визнається особа, яка на свій розсуд, одноособово або спільно з іншими суб'єктами володіє, користується і розпоряджається належним йому (їм) майном.
Статтею 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», передбачені делеговані повноваження виконавчого комітету в питаннях стосовно обліку відповідно до закону житлового фонду, а також здійснення контролю за його використанням.
Таким чином, рішення про списання будинку приймається виконавчими комітетами місцевих рад відповідно до порядків, затверджених рішенням цих виконавчих комітетів.
- Для того, щобвідбулось списання будинку до виконкому місцевої ради потрібно в першу чергу подати:
1) Заяву про списання будинку;
2) Документ, що посвідчує право власності;
3) Технічний паспорт на нерухоме майно.
Для здійснення процедури списання виконкомом місцевої ради збирається комісія для обстеження будинку та складання акту обстеження. Комісія формується з членів виконкому. Як правило це секретар виконкому, депутат міської ради, землевпорядник. В ході обстеження комісія має встановити, що будинок зруйнований, не придатний для проживання, тривалий час як житло не використовувався, ремонту та відновленню не підлягає.
Також, в акті Комісія висловлює припущення про доцільність списання житлового будинку. На основі акту виконком місцевої ради приймає рішення про списання житлового будинку.
Якщо зі списанням житлового будинку на земельній ділянці не залишається інших споруд призначених для проживання, комісія приймає рішення про ліквідацію поштової адреси.
- Отримавши рішення про списання житлового будинку, Вам необхідно подбати про те, щоб:
- – будинок був виключений з реєстру прав на нерухоме майно та їх обтяжень, якщо він туди внесений;
- - знятий з інвентаризаційного обліку;
- - виключений з усіх інших документів та реєстрів.
Чи варто взагалі здійснювати процедуру списання такого будинку? Чи, може, варто залишити все як є?
Відповідно до статті 266 Податкового кодексу України платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об'єктів житлової нерухомості.
Об'єктом оподаткування є об'єкт житлової нерухомості.
Тобто, наявність житла в сільській місцевості навіть непридатного для проживання, створює для власників цього приміщення додаткові обов’язки. Крім того, Податковим кодексом передбачено штрафні санкції за невчасну сплату податку на нерухомість.
Відповідно до статті 126.1. Податкового кодексу України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарнихднів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Однак, якщо цей будинок є єдиною спорудою на цій земельній ділянці, а земля знаходиться у власності держави чи територіальної громади, в такому разі можуть виникнути проблеми зі збереженням права користування цією земельною ділянкою. Особливо якщо цільове призначення цієї земельної ділянки «для забудови».
Отже, головне при списані будинку виключити його з державного реєстру прав на нерухоме майно. Можливий варіант, що будинок буде списаний, але відомості про це не будуть відображені в документах податкових органів, та Вам все одно будуть приходити повідомлення про необхідність сплатиподатку на нерухомість.
В такому разу радимо звернутись за проведенням звірки даних. Звірка даних можлива як для узгодження сумм нарахування податку, так і для посвідчення того, що платник має бути звільненим від його сплати.
Згідно із статтею 265.7.3. Податкового кодексу України платники податку на підставі документів, що підтверджують їх право власності на об'єкт оподаткування та місце проживання (реєстрації), мають право звернутися до органів державної податкової служби для звірки даних щодо житлової площі житлової нерухомості, пільги зі сплати податку, ставки податку та нарахованої суми податку.
Орган державної податкової служби проводить перерахунок суми податку і надсилає податкове повідомлення-рішення зазначеному власнику відповідно до цього пункту.
Таким чином, необхідно буде звернутись до податкових органів і надати документи, які б засвідчували факт списання будинку. Однак зробити це необхідно буде не пізніше 2 місяців з моменту отримання повідомлення про сплату податку на нерухоме майно. Адже відповідно до статті 265.10.1 Податкового кодексу України податкове зобов'язання за звітний рік з податку сплачується фізичними особами - протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.