Новини податкової
Яка адреса є місцезнаходженням юрособи або місцем проживання фізичної особи?
Відповідно до ст. 93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Законом України від 15 травня 2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон №755) зазначено, що інформація щодо місцезнаходження юридичної особи вноситься до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) на підставі відомостей, які надаються юридичними особами державному реєстратору.
Контролюючі органи використовують інформацію щодо місцезнаходження юридичної особи з ЄДР.
Згідно з п. 5 частини четвертої ст. 9 Закону №755 в ЄДР міститься інформація щодо місцезнаходження фізичної особи – підприємця (адреса місця проживання, за якою здійснюється зв’язок з фізичною особою – підприємцем).
Статтею 3 Закону України від 11 грудня 2003 року №1382-IV «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» із змінами і доповненнями (далі – Закон №1382) встановлено, що місце проживання – житло, розташоване на території адміністративно-територіальної одиниці, в якому особа проживає, а також спеціалізовані соціальні установи, заклади соціального обслуговування та соціального захисту, військові частини.
Громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов’язані протягом тридцяти календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання. Батьки або інші законні представники зобов’язані зареєструвати місце проживання новонародженої дитини протягом трьох місяців з дня державної реєстрації її народження. Реєстрація місця проживання особи здійснюється в день подання особою документів. Реєстрація місця проживання за заявою особи може бути здійснена органом реєстрації з одночасним зняттям з попереднього місця проживання (абзац перший ст. 6 Закону №1382).
Реєстрація – внесення інформації до реєстру територіальної громади, документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування особи, із зазначенням адреси житла/місця перебування із подальшим внесенням відповідної інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку (абзац одинадцятий ст. 3 Закону №1382).
Документи, до яких вносяться відомості про місце проживання, – паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист.
Документ, до якого вносяться відомості про місце перебування, – довідка про звернення за захистом в Україні (абзац дев’ятий ст. 3 Закону №1382).
Статтею 6 прим. 1 Закону №1382 передбачено, що бездомні та інші особи, які не мають постійного місця проживання, реєструються за адресою спеціалізованої соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту, створених відповідно до Закону України «Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей».
Подання заяви про реєстрацію, зняття з реєстрації місця проживання таких осіб у порядку і строки, встановлені Законом №1382, покладається на відповідну спеціалізовану соціальну установу, заклад соціального обслуговування та соціального захисту, в яких зазначеним особам надаються соціальні послуги відповідно до Закону України від 17 січня 2019 року №2671-VIII «Про соціальні послуги».
Як взяти участь у експериментальному проєкті бета-тестування програмного РРО «пРРОсто»?
Кременецьке управління ГУ ДПС у Тернопільській області повідомляє, що на теперішній час триває тестування безкоштовного додатку «пРРОсто», в якому беруть участь орієнтовно 3 тис. користувачів.
Програмне рішення для смартфонів та планшетів, що підтримують операційні системи Android та iOS, доступне для зареєстрованих користувачів, які виявили зацікавленість у тестуванні.
Запис (реєстрація) на тестування продовжується на сайті за посиланням: https://prrosto.kmu.gov.ua.
При неотриманні запрошення, пропонуємо записатись на тестування повторно, подавши електронну заявку за вказаною адресою.
Нагадаємо, що усі суб’єкти господарської діяльності, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі матимуть можливість застосовувати Програмні РРО. Така альтернатива звичайним РРО з’явилася завдяки законодавчим змінам, внесеним Законом України від 20 вересня 2019 року №128-IX.
Програмний РРО – це умовно кажучи, програма, яка завантажується на будь-який пристрій (смартфон, планшет та ін) та в якій фіскальні функції реалізовані через фіскальний сервер контролюючого органу.
Підприємства Тернопільщини виплатили зарплатний борг та підвищили працівникам зарплату
З початку цього року підприємства Тернопільщини, які допустили заборгованість із виплати заробітної плати та податкових платежів, виплатили працівникам 600 тис. грн заборгованого. До бюджету надійшло 100 тис. грн податку на доходи фізичних осіб та 200 тис. грн єдиного внеску. Такий результат роз’яснювальної роботи податківців із керівниками підприємств – боржників.
Завдяки взаємодії з органами місцевої влади з питань контролю за додержанням законодавства про оплату праці, проведено роз’яснювальну роботу із керівниками 126 підприємств Тернопілля. Як результат – 118 (94%) суб’єктів господарювання підвищили своїм працівникам рівень виплати заробітної плати. Відтак додаткові надходження до бюджетів склали 700 тис. грн, з яких 300 тис. грн – податок на доходи фізичних осіб та 400 тис. грн – єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
До платників податків, які виплачували заробітну плату та інші доходи громадянам з порушенням вимог податкового та іншого законодавства (єдиний внесок), застосовувались контрольно-перевірочні заходи. З початку року перевірили 8 суб’єктів господарювання – юридичних осіб та 7 приватних підприємців. Порушникам нарахували 900 тис. грн податків та зборів (штрафних санкцій та пені). Зокрема, їм належить сплатити 200 тис. грн податку на доходи фізичних осіб, 20 тис. грн єдиного внеску та 40 тис. грн військового збору.
Використання печатки суб’єктом господарювання та обов’язковість отримання кваліфікованої електронної печатки для накладання її на електронний документ
Частиною першою ст. 58 прим. 1 Господарського кодексу України (далі – ГКУ) встановлено, що суб’єкт господарювання має право використовувати у своїй діяльності печатки. Використання суб’єктом господарювання печатки не є обов’язковим.
Відбиток печатки не може бути обов’язковим реквізитом будь-якого документа, що подається суб’єктом господарювання до органу державної влади або органу місцевого самоврядування (частина друга ст. 58 прим. 1 ГКУ).
Наявність або відсутність відбитка печатки суб’єкта господарювання на документі не створює юридичних наслідків (частина третя ст. 58 прим. 1 ГКУ).
Підпунктом 40 п. 1 ст. 1 розд. I Закону України «Про електронні довірчі послуги» визначено, що створювач електронної печатки – юридична особа, яка створює електронну печатку.
Подання документів засобами електронного зв’язку в електронній формі здійснюється платниками відповідно до норм Податкового кодексу України (далі – ПКУ) та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557 (далі – Порядок №557), на підставі Договору про визнання електронних документів (далі – Договір) шляхом надсилання заяви про приєднання до договору про визнання електронних документів.
Відповідно до абзаців першого, третього та четвертого п. 3 розд. ІІ Порядку №557 платник створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов’язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису (далі – КЕП) чи кваліфікованої електронної печатки (далі – печатка), керуючись Порядком №557, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами).
Створення електронного документа завершується накладанням на нього КЕП підписувача (підписувачів) та печатки (за наявності), як передбачено для аналогічного документа в паперовому вигляді.
Достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі у паперовій формі або наявність накладеного на електронний документ КЕП чи печатки платника податку (абзац другий п. п. 48.5.1 п. 48.5 ст. 48 ПКУ).
Друга квитанція є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття в контролюючому органі електронного документа (абзац другий п. 12 розд. ІІ Порядку №557).
На Тернопільщині використовували незадекларовану працю та підпільно займались підприємництвом
Майже півсотні неоформлених працівників виявили у приватного підприємця на Тернопільщині. Це вдалося встановити під час одного із контрольно-перевірочних заходів, які проводять фахівці Головного управління ДПС у Тернопільській області спільно з інспекторами управління Держпраці краю з метою виконання доручення Прем’єр-міністра України Олексія Гончарука щодо вжиття заходів щодо детінізації ринку праці. Проводяться заходи і серед суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері торгівлі товарами і послугами.
Нещодавно працівники податкової служби спільно з інспекторами Держпраці краю виявили та задокументували 47 неоформлених працівників. Вони перебували у швейному цеху, розташованому в одному зі спальних районів міста Тернополя. З’ясувалося, що здійснював діяльність із виробництва іншого верхнього одягу громадянин Туреччини. Попри те, що сам він зареєстрований приватним підприємцем, працівники не були належно оформлені. Серед них: перекладач, швачки, різноробочі. Усі вони – жителі Тернопільщини, виготовляли одяг для оптової торгівлі до країн Європи.
Підприємець під час проведення заходу державного контролю оформив трудові відносини з 22 особами та подав повідомлення про це до податкового відомства.
Крім цього, у лютому податківці виявили чотирьох жителів Тернопільщини, які здійснювали підприємницьку діяльність без державної реєстрації. Порушники надавали послуги населенню, займались виробництвом та торгівлею. На них складено протоколи про притягнення до відповідальності.
«Земельний податок: хто, коли і скільки повинен платити»
Нещодавно в Головному управлінні ДПС у Тернопільській області начальник управління податків і зборів з юридичних осіб Головного управління ДПС у Тернопільській області Сергій Господарик під час сеансу «гаряча лінія» поспілкувався із додзвонювачами щодо особливостей падання звітності та сплати земельного податку.
Найцікавіші запитання та відповіді на них надаємо увазі читачів.
Питання 1. За якою формою треба платникам звітувати?
Сергій Господарик: У поточному році для складання річної звітності платники застосовують знайому їм форму податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), затверджену наказом Мінфіну від 16.06.2015 р. №560. Тож тим платникам, які звітуватимуть не вперше, залишається тільки пригадати вже відомі їм правила заповнення Декларації.
Питання 2. Чи звітують за земельні ділянки відокремленими підрозділами?
Сергій Господарик: Відокремлені підрозділи (філії) юридичних осіб самостійно звітність із плати за землю не подають.
Питання 3. Чи застосовується коефіцієнт індексації до нормативної грошової оцінки земельних ділянок для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності?
Сергій Господарик: Для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 01 січня поточного року.
Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів і інших земель несільскогосподарського призначення за 2019 рік складає 1,0.
Питання 4. Іноземні юридичні особи, як будуть звітувати?
Сергій Господарик: Щодо іноземних юридичних осіб, то плату за землю такі особи сплачують через представництво, яке перебуває на обліку в контролюючих органах, залежно від обраного варіанта реєстрації (представництво іноземної компанії, постійне представництво нерезидента, управитель майна, підприємство з іноземними інвестиціями), з моменту державної реєстрації права власності на земельну ділянку. Відповідно обов’язок з подання «земельної» звітності нерезидентів також є.
Питання 5. Скільки податкових декларацій з плати за землю повинна подати юридична особа, що має ділянки в різних населених пунктах, які належать до одного контролюючого органу, але коди органів місцевого самоврядування за Класифікатором об’єктів адміністративно-територіального устрою України різні?
Сергій Господарик: Коли платник податку має у власності або користуванні, у тому числі оренді, земельні ділянки на території різних сільських (селищних) рад, що належать до одного адміністративного району (коди органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельної ділянки за КОАТУУ різні), то такий платник має подати до відповідного контролюючого органу окремі податкові декларації з плати за землю щодо кожного коду органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельної ділянки.
Сергій Господарик: Нагадаю, що 20 лютого – гранична дата, коли можна вчасно, без порушення передбаченого п. 286.2 Податкового кодексу України строку відзвітувати про плату за землю за 2020 рік.
Плата за землю стосується всіх, хто має зареєстровану на себе земельну ділянку чи орендує її у держави або місцевої громади.