Новини ОДПС
Відображення у податковому обліку з ПДВ списаних товарів
Відповідно до п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу, податковий кредит звітного періоду визначається з договірної (контрактної) вартості товарів чи послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ст. 193 ПКУ, протягом такого звітного періоду у зв’язку з:
– придбанням або виготовленням товарів чи наданням послуг, придбанням, будівництвом, спорудженням основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи);
– ввезенням товарів або необоротних активів на митну територію України.
Водночас зазначаємо, що нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари, послуги чи основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Згідно з п. 198.5 ст. 198 ПКУ платник податку зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ст. 189 ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами чи послугами, необоротними активами, придбаними чи виготовленими з ПДВ (для товарів та послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари чи послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися, зокрема, в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених п. 189.9 ст. 189 ПКУ.
З метою застосування п. 198.5 ст. 198 ПКУ податкові зобов’язання визначаються по товарах,послугах та необоротних активах:
- придбаних для використання в неоподатковуваних операціях – на дату їх придбання;
- придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, – на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
Враховуючи викладене, при списанні в межах норм природного убутку товарів, при придбанні яких суми ПДВ були віднесені до податкового кредиту та які втратили товарний вигляд, податкові зобов’язання платником ПДВ не нараховуються (за умови, що вартість таких товарів включається до вартості готової продукції, яка підлягає оподаткуванню). В інших випадках – ПДВ нараховується за основною ставкою.
Якщо такі товари списуються понад норми їх природного убутку, в зв’язку з чим вони не можуть бути використані в межах господарської діяльності платника ПДВ, то не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду, в якому відбувається їх списання, платник податку зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ст. 189 ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами,послугами, необоротними активами придбаними чи виготовленими з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, – у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися, зокрема, в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.
Власникам земельних ділянок та об’єктів нерухомості варто своєчасно виконувати податкові зобов’язання!
Головне управління ДПС у Тернопільській області нагадує про право проведення звірки даних платників податків щодо належних їм об’єктів і заборгованості зі сплати майнових податків.
Громадяни, які є власники землі та нерухомості мають можливість провести звірку щодо належних їм об’єктів оподаткування та наявної заборгованості зі сплати майнових податків у будь-який зручний час відповідно до графіка роботи ЦОП.
Для якісної звірки та спілкування з фахівцем ЦОП громадянам варто при собі мати документи, що посвідчують особу, та правовстановлюючі документи на належне майно.
Враховуючи особливості воєнного часу, сплату майнових податків перенесено лише для окремих груп. Оскільки на Тернопільщині не ведуться активні бойові дії, власникам землі та нерухомості варто своєчасно виконувати свої податкові зобов’язання.
Окрім відвідування Центру обслуговування платників, Державна податкова служба пропонує альтернативний варіант – звірку щодо розрахунків із бюджетом через Електронний кабінет (http://cabinet.tax.gov.ua). Щоб стати користувачем електронних сервісів ДПС треба отримати електронний цифровий підпис, зареєструватися на вебпорталі ДПС і в будь-який зручний час переглядати інформацію щодо нарахування та сплати податків з персонального комп’ютера чи ґаджета.
Порядок подання громадянами декларації про майновий стан і доходи за допомогою Електронного кабінету
Декларацію про майновий стан і доходи можна подати в електронній формі, скориставшись електронним сервісом ДПС Електронний кабінет. Для цього, необхідно виконати такі дії:
1. Зайти за допомогою кваліфікованого електронного підпису в “Електронний кабінет” (http://cabinet.tax.gov.ua/)
2. У режимі “ЕК для громадян” приватної частини створити та заповнити Податкову декларацію про майновий стан і доходи (F0100212). Додати до декларації:
- Додаток Ф3 (F0121612) Розрахунок суми податку, на яку зменшуються податкові зобов’язання з податку на доходи з фізичних осіб, у зв’язку з використанням права на податкову знижку;
- Документи довільного формату (F1360102): завантаживши скан-копії підтверджуючих документів, які надають право на отримання податкової знижки.
3. Після успішного заповнення зберегти, підписати декларацію за допомогою КЕП та відправити.
4. Дочекатися на отримання Квитанції №1, яка засвідчує факт і час отримання електронного документа та Квитанції №2, яка засвідчує факт і час приймання (неприймання) чи реєстрації електронного документа.
Посвідчення договору довічного утримання між фізичними особами: чи виступає нотаріус податковим агентом?
За договором довічного утримання (догляду) одна сторона (відчужувач) передає другій стороні (набувачеві) у власність житловий будинок, квартиру або їх частину, інше нерухоме майно або рухоме майно, яке має значну цінність, взамін чого набувач зобов’язується забезпечувати відчужувача утриманням та (або) доглядом довічно.
Норми встановлені ст. 744 Цивільного кодексу України від 16.01.03 № 435-IV (далі – ЦКУ).
Згідно з ст. 748 ЦКУ набувач стає власником майна, переданого йому за договором довічного утримання (догляду) відповідно до ст. 334 ЦКУ, тобто з врахуванням вимог ст. 745 ЦКУ при передачі набувачеві у власність нерухомого майна – з моменту державної реєстрації вказаного договору.
Отже, за своєю правовою природою договір довічного утримання є відчуженням, зокрема нерухомого майна, що передається у власність другій стороні.
Відчуження майна за договором довічного утримання з метою одержання за нього грошової компенсації у вигляді матеріального забезпечення для цілей оподаткування податком на доходи фізичних осіб (ПДФО) розглядається як продаж такого майна.
Нормами п.п. «а» п. 172.5 ст. 172 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) встановлено, що сума ПДФО визначається та самостійно сплачується через банківські установи особою, що продає (передає) нерухомість до нотаріального посвідчення договору купівлі – продажу (довічного утримання).
Пунктом 172.4 ст. 172, п. 173.4 ст. 173, п. 174.4 ст. 174 ПКУ встановлено, що приватний нотаріус щокварталу подає до контролюючого органу за місцем розташування свого робочого місця інформацію про посвідчені ним договори щодо проведення операцій з продажу (обміну) об’єктів нерухомого майна між фізичними особами та продажу (обміну) рухомого майна між стороною (сторонами) цього договору, включаючи інформацію про вартість такого майна та суму сплаченого ПДФО.
Через порушення «підакцизних правил» позбавили ліцензій
Цьогоріч податківці Тернопільщини провели 134 перевірки суб’єктів господарювання, які здійснюють роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним. Відтак до порушників застосували фінансові санкції на суму 4,8 млн гривень.
За результатами проведених перевірок встановили 166 порушень законодавства, що регулює виробництво та обіг підакцизних товарів, їх реалізацію. Так, у 36 випадках зафіксовано невидачу розрахункового документа (чек), встановлено не ведення обліку товарних запасів, а в 33 – реалізовувалась підакцизна продукція без зазначення коду товарної продукції відповідно до УКТЗЕД. Поширеними були й порушення щодо роздрібної торгівлі тютюновими виробами з полиць самообслуговування та продаж алкогольних напоїв за цінами, нижчими за встановлені мінімальні оптово-відпускні або роздрібні ціни. Було встановлено відповідно 19 та 18 таких фактів.
З початку року анульовано 289 ліцензій на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями та 220 – на право здійснення роздрібної торгівлі тютюновими виробами.
На початок вересня кількість діючих ліцензій становила 4557, з них 2472 ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями та 2085 – на право здійснення роздрібної торгівлі тютюновими виробами.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області