Новини ОДПС
Допомогу, отриману від іноземних держав, декларують як дохід без податку та збору
Головне управління ДПС у Тернопільській області повідомляє, що Податковим кодексом України (далі – ПКУ) передбачені випадки, за яких платник податку звільнений від подання податкової декларації при отриманні доходів:
- від податкових агентів, які згідно з розділу IV ПКУ не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу;
- виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу, крім випадків, прямо передбачених розділом IV ПКУ;
- від операцій продажу (обміну) майна, дарування, дохід від яких відповідно до цього розділу не оподатковується, оподатковується за нульовою ставкою та/або з яких при нотаріальному посвідченні договорів, за якими був сплачений податок відповідно до розділу IV ПКУ;
- у вигляді об’єктів спадщини, які згідно з розділу IV ПКУ оподатковуються за нульовою ставкою податку та/або з яких сплачено податок відповідно до п. 174.3 ст. 174 ПКУ.
Звертаємо увагу, що для фізичних осіб – платників податків – резидентів України, дохід, отриманий у вигляді суми коштів чи безоплатно наданих товарів (послуг), що надані за рахунок бюджетних коштів іноземних держав та їх державних фондів такому платнику податків та членам його сім’ї першого ступеня споріднення як особам, які постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації проти України і скористалися правом на тимчасовий захист відповідно до законодавства такої іноземної держави (далі – допомога), відповідно до п. 27 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ не включаються до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки. При цьому зазначена пільга поширюється на всі форми надання зазначеної допомоги, у тому числі у разі її одержання як додаткове благо, а також від іноземних компаній, організацій, які відповідно до законодавства відповідної іноземної юрисдикції здійснюють благодійну діяльність.
Отже, фізичні особи – платники податків – резиденти України, які скористалися правом на тимчасовий захист в інших країнах світу, допомогу, отриману від іноземних держав та їх державних фондів, а також від іноземних компаній, організацій, які відповідно до законодавства відповідної іноземної юрисдикції здійснюють благодійну діяльність, декларують як іноземні доходи, при цьому податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із таких сум не визначають та не сплачують. Тобто зазначають лише отримання таких коштів як дохід без податку та збору.
При цьому декларацію про майновий стан і доходи можна подати в електронному вигляді через Електронний кабінет (cabinet.tax.gov.ua) у розділі «ЕК для громадян» – «Податкова декларація про майновий стан і доходи». Скористатись зазначеним сервісом зможуть особи, які ідентифіковані за особистим ключем, виданим кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг.
Звертаємо увагу, що з 01.01.2023 введено в дію нову форму податкової декларації, яка затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.05.2022 №143 «Про внесення змін до форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.06.2022 за №593/37929.
Відповідно до п. п. 49.18.4 п. 49.18 ст. 49 ПКУ податкові декларації подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платників податку на доходи фізичних осіб, у тому числі самозайнятих осіб, до 1 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV ПКУ.
Пунктом 49.20 ст. 49 ПКУ передбачено, що якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем.
Отже, громадяни, фізичні особи – підприємці (крім осіб, які перебувають на спрощеній системі оподаткування) та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність, за результатами 2022 року з урахуванням вимог Закону України від 15 березня 2022 року №2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» подають податкову декларацію до 01 травня 2023 року (включно).
Є зміни до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН
Головне управління ДПС у Тернопільській області інформує, що 11 січня 2023 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2022 року №1428 (далі – Постанова №1428), якою внесено зміни до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – Порядок зупинення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165.
Постановою №1428 запроваджено автоматичну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, що були зупинені у період з 14.10.2022 до дати набрання чинності змінами до Постанови №1165, якщо у таких податкових накладних/розрахунках коригування зазначені операції з кодами товарів згідно з УКТ ЗЕД та/або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що відображені у таблицях даних платника податку, врахованих контролюючими органами та, зокрема, наявна сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН).
Змінами до Порядку зупинення, зокрема:
- розширено ознаки безумовної реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН шляхом виключення з моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків податкових накладних та розрахунків коригування, в яких обсяг постачання та абсолютне значення суми коригування на зменшення/збільшення суми компенсації відповідно не перевищує 5 тис. гривень. Водночас обсяг операцій у поточному місяці за такими податковими накладними/розрахунками коригування, не перевищує 500 тис. гривень;
- змінено форми додатків до Порядку зупинення: 4 «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку», 6 «Рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість» та 7 «Рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість» шляхом зазначення у відповідних полях рішень детальної інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий 2 номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;
- запроваджено Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, який визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному вебсайті ДПС;
- встановлено, що при виключенні платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти з урахуванням встановлених умов;
- встановлено застосування критеріїв ризиковості стосовно неподання податкової декларацій з ПДВ та неподання фінансової звітності з урахуванням можливості/неможливості подання такої звітності в умовах воєнного стану.
Крім того, зазнали змін Перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку на додану вартість; Критерії ризиковості здійснення операцій. З оновленою редакцією Постанови №1165 можна ознайомитися у розділі «Нормативні та інформаційні документи» Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу (http://zir.tax.gov.ua).
Звітність з екологічного податку: ідентифікатор форми для подання в електронному вигляді
Відповідно до п. 4 розд. ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, електронні форми документів у форматі за стандартом на основі специфікації eXtensibleMarkupLanguage (XML) оприлюднюються на офіційному вебпорталі ДПС.
На офіційному вебпорталі ДПС у рубриці Електронна звітність>Платникам податків про електронну звітність>Інформаційно-аналітичне забезпечення>Реєстр форм електронних документів розміщені електронні форми Податкової декларації екологічного податку, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 17.08.2015 №715 (зі змінами, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 21.07.2022 №206), за ідентифікаторами форм F0302005 (для фізичних осіб) та J0302005 (для юридичних осіб) разом з додатками:
Додаток 1 «Розрахунок за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повiтря стацiонарними джерелами забруднення» – за ідентифікатором форми F/J0320105 (F – для фізичних осіб, J – для юридичних осіб);
Додаток 2 «Розрахунок за скиди забруднюючих речовин безпосередньо у воднi об’єкти» – за ідентифікатором форми F/J0320205 (F – для фізичних осіб, J – для юридичних осіб);
Додаток 3 «Розрахунок за розмiщення вiдходiв у спецiально вiдведених для цього мiсцях чи на об’єктах» – за ідентифікатором форми F/J0320305 (F – для фізичних осіб, J – для юридичних осіб);
Додаток 4 «Розрахунок за утворення радiоактивних вiдходiв (включаючи вже накопиченi)» – за ідентифікатором форми F/J0320405 (F – для фізичних осіб, J – для юридичних осіб);
Додаток 5 «Розрахунок за утворення радiоактивних вiдходiв i сплачується за придбання джерел(а) iонiзуючого випромiнювання» – за ідентифікатором форми F/J0320505 (F – для фізичних осіб, J – для юридичних осіб);
Додаток 6 «Розрахунок за тимчасове зберiгання радiоактивних вiдходiв їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк» – за ідентифікатором форми F/J0320605 (F – для фізичних осіб, J – для юридичних осіб).
Спілкування через комунікаційну податкову платформу
Задля якісної та оперативної комунікації із громадськістю та бізнес-спільнотами й асоціаціями, які представляють інтереси платників податків, у Головному управлінні ДПС у Тернопільській області діє комунікаційна податкова платформа.
Дана платформа – це відкритий майданчик для спілкування з представниками асоціацій, професійних об’єднань, які захищають інтереси платників податків, а також народних обранців і членів консультативно-дорадчих й інших допоміжних органів, які представляють позицію громад.
Такий формат співпраці пришвидшить вирішення актуальних питань та прийняття відповідних управлінських рішень.
Тож запрошуємо бізнес-спільноту до активного спілкування через комунікаційну податкову платформу за наявності нагальних питань.
Електронна адреса для звернень: tr.ikc@tax.gov.ua
Саме на цю електронну скриньку можна надсилати запити або звернення, в яких необхідно викласти зміст питання, що потребує вирішення. Після отримання листа з вами зв’яжеться координатор платформи для визначення формату відповіді чи дати проведення зустрічі з відповідальними особами профільних структурних підрозділів Головного управління ДПС у Тернопільській області.
Чи можуть платники єдиного внеску подати на погодження довідку-розрахунок на виплату заробітної плати в електронній формі
Пунктом 4 Порядку прийняття надавачами платіжних послуг на виконання платіжних інструкцій на виплату заробітної плати, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 16.09.2022 № 291 із змінами та доповненнями (далі – Порядок) визначено, зокрема, що довідка-розрахунок на виплату заробітної плати складається платником єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) за формою згідно з додатком 1 до Порядку.
Контролюючі органи невідкладно погоджують довідку-розрахунок в електронній або паперовій формі, надану платником єдиного внеску.
Контролюючі органи відмовляють у погодженні за умови:
невідповідності довідки-розрахунку формі, визначеній у додатку 1 до Порядку;
недостовірності викладеної в довідці-розрахунку інформації;
подання довідки-розрахунку до контролюючого органу не за місцем взяття на облік платника єдиного внеску.
Один примірник погодженої довідки-розрахунку в паперовій формі надається обслуговуючому надавачу платіжних послуг, другий – контролюючому органу, третій – залишається у платника єдиного внеску.
Довідка-розрахунок в електронній формі надається платником єдиного внеску до обслуговуючого надавача платіжних послуг з дотриманням законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Згідно з п. 1 Порядку довідка-розрахунок в електронній формі – документ, отриманий платником єдиного внеску в електронній формі через Електронний кабінет у порядку, встановленому ст. 42 прим. 1 глави 1 розд. II Податкового кодексу України.
Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua, а також через вебпортал ДПС.
Доступ до приватної частини Електронного кабінету надається після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису будь-якого Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, через Інтегровану систему електронної ідентифікації – id.gov.ua (MobileID та BankID), за допомогою Дія Підпис або «хмарного» кваліфікованого електронного підпису.
У розділі «Введення звітності» приватної частини Електронного кабінету платник єдиного внеску може надіслати до відповідного контролюючого органу належним чином оформлену довідку-розрахунок в електронній формі за ідентифікатором форми J1330001 (для юридичних осіб) або F1330001 (для фізичних осіб).
Інформацію щодо отримання та дати реєстрації довідки-розрахунку в контролюючому органі платник податків може переглянути у вкладці «Вхідні» розділу «Вхідні/вихідні документи» приватної частини Електронного кабінету (також квитанції щодо приймання та обробки можна переглянути в розділі «Перегляд звітності» та розділі «Введення звітності»). Дата реєстрації довідки-розрахунку вважається днем її отримання контролюючим органом.
Погоджена довідка-розрахунок в електронній формі (або відмова у погодженні) невідкладно направляється контролюючим органом платнику єдиного внеску в Електронний кабінет.
Інформація про погодження або надання відмови у погодженні довідки-розрахунку в електронній або паперовій формі вноситься до журналу реєстрації та опрацювання довідок-розрахунків в електронній або паперовій формі, який ведеться засобами інформаційно-комунікаційної системи контролюючих органів з дотриманням вимог законодавства у сфері захисту інформації (абзац дев’ятий п. 4 Порядку).
Основні новації для ФОП у 2023 році
Нещодавно в Головному управлінні ДПС у Тернопільській області в.о. начальника управління оподаткування фізичних осіб Головного управління ДПС у Тернопільській області Володимир Брудко під час сеансу «гаряча лінія» поспілкувався із додзвонювачами про податкові зміни воєнного часу для фізосіб.
Із 1 січня 2023 року на українців чекає низка змін у різних сферах. Набув чинності новий державний бюджет, який визначає ключові економічні параметри життя нашої країни та податків, зокрема. Варто пам’ятати, що розмір мінімальної заробітної (6700 грн) плати впливає на основні податкові показники 2023 року.
Найактуальніші запитання прямого зв’язку та відповіді на них пропонуємо вашій увазі.
Запитання. Які ліміти річного доходу для ФОП у 2023 році?
Володимир Брудко: Ліміт доходів ФОП на спрощеній системі оподаткування, який є граничною межею заробітку ФОП, при перевищенні якої його можуть перевести на загальну систему оподаткування, прив'язаний до мінімальної заробітної плати, тож у 2023 році ліміти будуть такими:
- для 1 групи – 1118900 грн (167 розмірів мінімальної зарплати);
- для 2 групи – 5587800 грн (834 розмірів мінімальної зарплати);
- для 3 групи – 7818900 грн (1167 розмірів мінімальної зарплати).
Запитання. Зазначте, яку суму єдиного податку будуть платити підприємці у 2023 році?
Володимир Брудко: Насамперед нагадаю, що суми єдиного податку для 1 та 2 групи ФОП прив'язані до прожиткового мінімуму та мінімальної зарплати. Відповідно у 2023 році сума єдиного податку щомісяця складатиме:
- для 1 групи ФОП - 268,4 грн (10% від прожиткового мінімуму);
- для 2 групи ФОП - 1340 грн, (20% від мінімальної зарплати);
- для 3 групи ФОП ставки не зміняться порівняно з 2022 роком:
а) 3% від доходів для платників ПДВ;
б) 5% від суми доходів для неплатників ПДВ;
в) спеціальний режим 2% для неплатників ПДВ на час дії воєнного стану.
Запитання. Яку суму єдиного внеску необхідно готувати до сплати у 2023 році?
Володимир Брудко: Розміри єдиного внеску у 2023 році будуть такими:
- мінімальний ЄСВ –1474 грн за місяць (22% від мінімальної зарплати);
- максимальний ЄСВ – 22110 грн за місяць (22% від 15 мінімальних зарплат).
Запитання. Який розмір нецільової благодійної допомоги не треба оподатковувати?
Володимир Брудко: Не включається до оподатковуваного доходу сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами – юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що у 2023 році дорівнює 3760,00 гривень. Нагадаю, що у 2021 році – 3180,00 грн, у 2022 році – 3470,00 грн.
Запитання. Чи є право на податкову соціальну пільгу та у якому розмірі батьки, які мають двох дітей, одна з яких є дитиною з інвалідністю?
Володимир Брудко: Платник податку на доходи фізичних осіб при додержанні всіх вимог ст. 169 Податкового кодексу України має право на застосування двох пільг: на дитину віком до 18 років, яка не є особою з інвалідністю, – по 100 відс. пільги (у 2023 році – 1342,00 грн), та на дитину з інвалідністю – по 150 відс. (у 2023 році – 2013,00 гривень).
Запитання. Виплачуємо одноразову грошову допомогу родині військовослужбовця, який загинув під час війни. Чи оподатковується така сума ПДФО?
Володимир Брудко: Ні, не оподатковується. До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається сума грошової допомоги, яка надається згідно із законом, указами Президента України та актами Кабінету Міністрів України членам сімей військовослужбовців, які загинули (безвісно пропали) або померли під час виконання службових обов’язків та/або захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України.
Тернопільщина: за рік надійшло понад 7 млрд грн податку на доходи фізичних осіб
Упродовж січня-грудня минулого року до зведеного бюджету надійшло понад 7 млрд грн податку на доходи фізичних осіб.
Левову частку загальних надходжень, що становить трохи більше 5,5 млрд грн, перераховано до місцевих бюджетів. Це на 38,5% або на понад 1,5 млрд грн більше за надходження цього податку у 2021 році.
Варто зазначити, що податок на доходи фізичних осіб є основним джерелом наповнення місцевих бюджетів, а відповідно фінансового забезпечення територіальних громад, розвитку їхньої інфраструктури. Запорукою позитивної динаміки у сплаті ПДФО є сумлінне ставлення більшості представників бізнесу Тернопільщини до офіційного працевлаштування та своєчасного перерахування податків і зборів із заробітної плати.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області