Новини ОДПС
Відповідальність у період дії воєнного стану до ФОП – платників єдиного податку першої-третьої груп, які мали можливість подати, але не подали податкову декларацію платника єдиного податку
Відповідно до абзацу першого п. 296.2 ст. 296 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) платники єдиного податку першої та другої груп подають до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку (далі – Декларація) у строк, встановлений для річного податкового (звітного) періоду, в якій відображаються обсяг отриманого доходу, щомісячні авансові внески, визначені п. 295.1 ст. 295 ПКУ, а також відомості про суми єдиного внеску, нарахованого, обчисленого і сплаченого в порядку, визначеному законом для даної категорії платників.
Згідно з п. 296.3 ст. 296 ПКУ платники єдиного податку третьої групи подають до контролюючого органу Декларацію у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду.
Статтею 120 ПКУ встановлено відповідальність за неподання або несвоєчасне подання податкової звітності або невиконання вимог щодо внесення змін до податкової звітності.
Поряд з цим, п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Так, відповідно до абзаців третього та шостого п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов’язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, зокрема, щодо подання звітності, у тому числі передбаченої п. 46.2 ст. 46 ПКУ, за звітні (податкові) періоди – 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 01 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий – травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, та перелік документів на підтвердження затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.
Отже, враховуючи положення п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ у період дії воєнного стану в Україні до фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку першої-третьої груп, які мали можливість подати, але не подали (або несвоєчасно подали) Декларацію, застосовується відповідальність, передбачена ст. 120 ПКУ.
Водночас від відповідальності звільняються фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку за умови подання ними до контролюючого органу Декларації за звітний (податковий) період – I квартал 2022 року не пізніше 20 липня 2022 року.
Щоб виправити інформацію, зазначену у розд. І «Загальні показники підприємницької діяльності» Податкової декларації платника єдиного податку – ФОП
Форма податкової декларації платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця затверджена наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2015 №578 (далі – Декларація).
Самостійне виправлення помилок у розд. І «Загальні показники підприємницької діяльності» платники єдиного податку першої-третьої груп можуть здійснити шляхом подання за звітний період нової Декларації з позначкою «Звітна нова» до закінчення граничного строку подання Декларації за такий самий звітний період або подати у наступних податкових періодах уточнюючу Декларацію відповідно до ст. 50 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Отже, фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої-третьої груп, у разі самостійного виправлення інформації, відображеної у розд. І «Загальні показники підприємницької діяльності» Декларації за попередній звітний (податковий) рік, можуть подати до закінчення граничного строку подання Декларації за такий самий звітний період Декларацію з позначкою «Звітна нова» та після закінчення граничного строку подання Декларації «Уточнюючу». При цьому у решті розділів Декларації відображаються показники що були зазначені у Декларації, яка уточняється.
Обмежень щодо кількості поданих уточнюючих Декларацій ПКУ не встановлено.
Кожна подана уточнююча Декларація уточнює показники попередньо поданих Декларацій.
Як запобігти блокуванню податкових накладних: поради від ДПС
У Головному управлінні ДПС у Тернопільській області нещодавно відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» щодо запобігання блокування податкових накладних. На запитання платників податків відповідала заступниця начальника Головного управління ДПС у Тернопільській області Марія Мельник.
Під час годинного спілкування говорили про перелік документів, які платник має право подати на розгляд Комісії регіонального рівня стосовно підтвердження інформації щодо провадження господарської діяльності з метою розблокування податкової накладної/розрахунку коригування (ПН/РК), врахування таблиці даних платника податків, виключення платника з переліку ризикових.
Марія Мельник рекомендувала подати Таблицю даних платника податку на додану вартість платникам ПДВ, які здійснюють діяльність, пов’язану з виробництвом, будівництвом, наданням послуг, виконанням робіт, сільськогосподарським товаровиробництвом та інших.
Таблиця даних платника податків подається платником в електронній формі засобами електронного зв’язку разом з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Яку користь платникові ПДВ може принести Таблиця даних, добре відомо. Адже вона убезпечить платника в майбутньому від блокування податкової накладної, оскільки податкові накладні з кодами з врахованої Таблиці не блокуються, але за умови, що платником у податковій накладній вказано коди товарів/послуг точнісінько так, як вони вказані в Таблиці, тобто однаково, в тому ж вигляді, з тією ж кількістю символів. Інакше реєстрацію податкової накладної може бути зупинено.
Часто платники подають таблиці даних платника податків, до яких вносять види діяльності згідно з КВЕД, які, не внесені до реєстраційних даних суб’єктів господарювання, або подають таблиці даних із інформацією, яка не відповідає його податковій звітності чи даним ЄРПН, щодо наявності трудових ресурсів, основних засобів, власних чи орендованих земельних ресурсів, нежитлових приміщень, техніки для виконання робіт, придбання послуг з оброблення землі, збирання врожаю тощо. Ці помилки є дуже поширеними та створюють підстави для відмови у врахуванні Таблиці даних платника податків.
При цьому заступниця закликала платників не відкладати реєстрацію податкових накладних на останній день. При одночасній реєстрації великої кількості податкових накладних прокрадаються помилки, тому підвищується ризик їх блокування.
Окрім цього, Марія Мельник рекомендувала платникам перевіряти своїх контрагентів на ризиковість, звертати увагу на те, коли компанія зареєстрована, який у неї статутний капітал (чи відповідає реальним витратам), чи змінювався директор (якщо так, то чому). Бізнес має чітко усвідомлювати ризики роботи з контрагентом. Варто ретельно перевіряти договори з контрагентами.
Органами податкової служби вживаються вичерпні заходи щодо прийняття рішень у максимально стислі терміни для створення сприятливих умов ведення бізнесу.
Нагадуємо, що в Головному управлінні ДПС у Тернопільській області функціонують телефони «гарячих ліній» з питань блокування податкових накладних/розрахунків коригування: (0352)434629; (0352)434606; 098-42-38-326.
Ефективно працює такий формат спілкування з платниками, як Комунікаційна податкова платформа (tr.ikc@tax.gov.ua). За допомогою цієї платформи комунікація з бізнес-спільнотою і громадськістю проходить оперативно і якісно.
Внесок підприємств Тернопільщини до бюджету – 56 млн грн податку на прибуток
У січні-лютому цього року платники податків – юридичні особи Тернопільщини сплатили до Зведеного бюджету України 56 млн грн податку на прибуток підприємств. При цьому до державного бюджету підприємства перерахували 50,3 млн грн, а до бюджетів територіальних громад – 5,7 млн гривень.
За два місяці 2023 року до загального фонду зведеного бюджету платники також спрямували 2,2 млн грн частини чистого прибутку (доходу) господарських організацій. Порівняно з аналогічним періодом минулого року надходження зросли на 1,1 млн грн, тобто вдвічі.
Нагадаємо, що порядок обчислення та сплати податку на прибуток підприємств визначено статтею 137 Податкового кодексу України. Платіж нараховується платником самостійно. Базова ставка податку на прибуток підприємств становить 18 відсотків.
Платники Тернопільщини сплатили понад 1,1 млрд грн податку на доходи фізичних осіб
Упродовж січня-лютого цього року до зведеного бюджету від платників області надійшло більше 1,1 млрд грн податку на доходи фізичних осіб. Порівняно із аналогічним періодом минулого року надходження зросли на 41,2% або ж на 332,5 млн гривень.
Левову частку загальних надходжень, що становить 898,7 млн грн, перераховано до місцевих бюджетів. Ще 240,9 млн грн податку на доходи фізичних осіб отримав державний бюджет.
Варто зазначити, що податок на доходи фізичних осіб є основним джерелом наповнення місцевих бюджетів, а відповідно фінансового забезпечення територіальних громад, розвитку їхньої інфраструктури. Запорукою позитивної динаміки у сплаті ПДФО є сумлінне ставлення більшості представників бізнесу Тернопільщини до офіційного працевлаштування та своєчасного перерахування податків і зборів із заробітної плати.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області