Новини ОДПС
Чи має право ФОП – платник єдиного податку першої або другої групи, яка зареєструвалася у 2023 році, не сплачувати єдиний податок згідно з п. 11 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ?
Абзацом першим п. 11 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – ПКУ) встановлено, що «з 1 серпня 2023 року фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої групи, податкова адреса яких знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих росією територіях України станом на дату початку бойових дій або тимчасової окупації, мають право не сплачувати єдиний податок за період з першого числа місяця, в якому почалися бойові дії на відповідній території, виникла можливість бойових дій або почалася тимчасова окупація такої території, до останнього числа місяця, в якому було завершено такі активні бойові дії, припинено можливість бойових дій або завершено тимчасову окупацію».
Як вбачається зі змісту абзацу першого п. 11 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ однією з умов, яка надає платникам єдиного податку першої та другої групи право не сплачувати єдиний податок, є знаходження їх податкової адреси на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих росією територіях України станом на дату початку бойових дій або тимчасової окупації. При цьому абзац перший п. 11 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ не містить обмежень щодо можливості скористатись таким правом, за умови дотримання вказаної вище умови, для фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку, зареєстрованих у 2023 році.
Звертаємо увагу, що право не сплачувати єдиний податок, надане платникам єдиного податку першої та другої груп п. 11 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ, не розповсюджується на фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку першої та другої груп, які зареєструвалась на території, визначеній Переліком, вже після визначених цим Переліком дат виникнення можливості бойових дій/початку бойових/ тимчасової окупації.
Дати початку та завершення активних бойових дій, виникнення та припинення можливості бойових дій або початку та завершення тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих росією (абзац шостий п. 11 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих росією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку (абзац сьомий п. 11 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих росією, затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004 (далі – Перелік № 309).
Норми п. 11 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ не застосовуються з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому було проведено державну реєстрацію зміни місцезнаходження фізичної особи – підприємця на іншу, ніж зазначена в абзаці першому цього пункту, територію України.
Який порядок реєстрації платником податку на прибуток нерезидента (іноземної компанії, організації), який здійснює господарську діяльність на території України?
Порядок взяття на облік та реєстрації нерезидентів у контролюючих органах встановлено розд. V Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 із змінами та доповненнями (далі – Порядок № 1588), згідно з п. 5.1 якого, при настанні першої із подій стає на облік та/або реєструється платником податку на прибуток юридична особа, що утворена відповідно до законодавства іншої країни (іноземна компанія/нерезидент), яка:
1) здійснює господарську діяльність на території України через своє постійне представництво, визначене п.п. 14.1.193 п. 14.1 ст. 14 розд. I Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі – ПКУ). Такий нерезидент стає на облік у контролюючому органі за місцезнаходженням свого постійного представництва до початку своєї господарської діяльності через таке представництво;
2) придбаває інвестиційний актив, визначений абзацами третім – шостим п.п. «е» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 розд. III ПКУ, у іншого нерезидента – продавця, який не має постійного представництва в Україні. Такий нерезидент – покупець зобов’язаний не пізніше дати здійснення першої оплати за інвестиційний актив, що придбавається, стати на облік у контролюючому органі за місцезнаходженням української юридичної особи, акції, корпоративні права якої формують вартість інвестиційного активу, що є предметом такого правочину;
3) має місце ефективного управління на території України та має намір скористатись правом визнати себе податковим резидентом України відповідно до п.п. 133.1.5 п. 133.1 ст. 133 розд. III ПКУ. Взяття на облік такої іноземної компанії здійснюється у контролюючому органі за місцезнаходженням об’єкта ефективного управління.
Згідно з п. 5.2 розд. V Порядку № 1588 реєстрація нерезидента платником податку на прибуток проводиться із дотриманням правила першої події:
нерезидент реєструється платником податку на прибуток згідно з п. 5.1 розд. V Порядку № 1588 в залежності від підстави, яка виникла раніше;
якщо нерезидент має на території України два і більше постійних представництв, то платником податку на прибуток він реєструється за місцезнаходженням свого постійного представництва, яке було створене першим;
якщо нерезидентом придбавається інвестиційний актив у іншого нерезидента і вартість інвестиційного активу, що є предметом такого правочину, сформована корпоративними правами двох і більше українських юридичних осіб, то платником податку на прибуток нерезидент-покупець реєструється за місцезнаходженням української юридичної особи, для якої вартість акцій, часток, корпоративних або інших аналогічних прав чи, відповідно, вартість нерухомого майна, що визначаються для цілей п.п. «е» п.п. 141.4.1 п. 141.4 розд. III ПКУ, є найбільшою.
Відповідно до п. 5.3 розд. V Порядку № 1588 для реєстрації платником податку на прибуток нерезидент подає до контролюючого органу заяву за формою № 1-ОПН та документи, визначені п. 4.4 розд. IV Порядку № 1588, а саме копії таких документів (з пред’явленням оригіналів):
витягу з відповідного бізнес-реєстру (торговельного, банківського або іншого реєстру, в якому фіксується факт державної реєстрації компанії, організації), виданого в країні реєстрації іноземної компанії, організації та легалізованого в установленому порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, що супроводжується нотаріально засвідченим перекладом українською мовою;
документа, що підтверджує присвоєння ідентифікаційного (реєстраційного, облікового) номера (коду) нерезидента в країні його реєстрації, якщо у витягу з відповідного бізнес-реєстру не зазначені відомості про такий номер (код), що супроводжується нотаріально засвідченим перекладом українською мовою;
документа, яким підтверджуються повноваження представника нерезидента. У разі якщо такий документ виданий в країні реєстрації нерезидента, він повинен бути легалізований в установленому порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, та супроводжуватися нотаріально засвідченим перекладом українською мовою;
документа про акредитацію (реєстрацію, легалізацію) відокремленого підрозділу іноземної компанії, організації на території України, якщо нерезидент здійснює в Україні діяльність через відокремлений підрозділ.
Заява за формою № 1-ОПН подається:
1) з позначками «взяття на облік» та «реєстрація платником податку на прибуток», якщо до реєстрації платником податку на прибуток нерезидент не перебуває на обліку в контролюючих органах;
2) з позначкою «реєстрація платником податку на прибуток», якщо до реєстрації платником податку на прибуток нерезидент вже взятий на облік згідно з п.п. 1 п. 3.4 розд. III Порядку № 1588. У цьому випадку змінюється основне місце обліку нерезидента на контролюючий орган, в якому нерезидент реєструється платником податку на прибуток, якщо є інший контролюючий орган, в якому нерезидент був взятий на облік до такої реєстрації.
Заява за формою № 1-ОПН подається із зазначенням підстав для взяття на облік та/або реєстрації платником податку на прибуток згідно з п. 5.1 розд. V Порядку № 1588. За наявності одночасно кількох підстав для реєстрації платником податку на прибуток в заяві за формою № 1-ОПН зазначаються всі підстави згідно з п. 5.1 розд. V Порядку № 1588.
Взяття на облік іноземної компанії у разі, коли єдиною та першою підставою для взяття на облік є підстава, визначена у п.п. 3 п. 5.1 розд. V Порядку № 1588, здійснюється згідно з Порядком взяття на облік та зняття з обліку іноземної компанії як платника податку на прибуток підприємств зі статусом податкового резидента України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 13.12.2021 № 663, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21.01.2022 за № 67/37403 (далі – Порядок № 663), на підставі визначеної Порядком № 663 заяви іноземної компанії про взяття на облік/зняття з обліку як платника податку на прибуток підприємств зі статусом податкового резидента України за формою № 1-ІК без подання заяви за формою № 1-ОПН (п. 5.4 розд. V Порядку № 1588).
Нерезидент, що здійснює господарську діяльність на території України через своє постійне представництво, яке не акредитоване (зареєстроване, легалізоване) на території України як відокремлений підрозділ нерезидента, одночасно із поданням заяви за формою № 1-ОПН та документів про реєстрацію платником податку на прибуток надає відомості про таке своє постійне представництво шляхом подання повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП, згідно з розд. VIII Порядку № 1588 (п. 5.5 розд. V Порядку № 1588).
Після взяття на облік нерезидент включається до реєстру платників податків – нерезидентів з установленням ознаки платника податку на прибуток (п. 5.7 розд. V Порядку № 1588).
Власникам «зайвої» нерухомості варто уточнити нарахування податку у ЦОПах
Управління оподаткування фізичних осіб Головного управління ДПС у Тернопільській області повідомляє, що в поточному році сформовано 92,5 тис. податкових повідомлень-рішень з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на суму 204,2 млн гривень. Всі рішення надіслано громадянам засобами поштового зв’язку. Значна частина таких повідомлень-рішень повернулась до податкової служби з поміткою Укрпошти «за закінченням терміну зберігання» або «адресат вибув».
Тобто такі повідомлення-рішення із нарахованими сумами податку до платників не потрапили. Відповідно утворюється податковий борг, нараховуються штрафні санкції та здійснюється арешт майна боржника.
Причиною повернень податкових повідомлень-рішень у зв`язку із неотриманням їх громадянами є те, що податкове повідомлення-рішення надсилається платнику за його податковою адресою. Інформація щодо податкової адреси – це інформація внесена до інформаційних баз податкової служби на підставі даних, представлених платником особисто. Здебільшого випадків дані місця реєстрації подані громадянами до податкової служби в період, коли вони звертались з метою отримання реєстраційний номер облікової картки платника податків. З цього часу багато хто змінив місце реєстрації, а податкову службу не повідомив. Податкове повідомлення-рішення надсилається на адресу, інформація про яку міститься в контролюючому органі, тобто стару адресу. Таким чином, платник не ознайомлений із сумою проведених нарахувань податку. Протягом місяця після зміни місця реєстрації громадянин зобов’язаний повідомити про це контролюючий орган, де він перебуває на обліку.
Тому, якщо громадяни володіють нерухомістю, а податкове повідомлення-рішення не отримали, необхідно звернутись до податкового органу з метою уточнення даних щодо проведених нарахувань податку на нерухоме майно та своєї податкової адреси.
Відбувся семінар щодо сприяння жителям Тернопільщини у відкритті бізнесу
Нещодавно у Тернопільському обласному центрі зайнятості відбувся семінар з питань сприяння розвитку підприємництва на Тернопільщини. Як один із лекторів участь у семінарі взяв заступник начальника управління – начальник відділу адміністрування податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску управління оподаткування фізичних осіб ГУ ДПС у Тернопільській області Віктор Орнатовський.
Заступник директора Тернопільського обласного центру зайнятості Михайло Жмурко розповів присутнім про реалізацію в області майже 300 проєктів учасників програми мікрогрантів «Власна справа». Завдяки впровадженню в життя цих проєктів створено понад 600 нових робочих місць, став можливим розвиток бізнесів у сферах торгівлі, медичних та соціальних послуг, виробництва, фермерства, садівництва, квітникарства, харчування, освіти та інших напрямків.
У свою чергу, Віктор Орнатовський детально роз’яснив присутнім питання оподаткування грантоотримувачів та найманих працівників, які були працевлаштовані у межах грантових програм. Також фахівець податкової служби розповів про надання та оподаткування благодійної допомоги внутрішньо переміщеним особам.
Платники податків Тернопільщини отримали понад 90,6 тисяч адмінпослуг
Протягом січня-листопада 2023 року фахівці структурних підрозділів ГУ ДПС у Тернопільській області надали 90633 адміністративних послуг, що на 9961 послуг більше, ніж за аналогічний період 2022 року. У тому числі ДПІ та управлінням податкових сервісів у січні-листопаді 2023 року надано 62136 адмінпослуг, порівняно з аналогічним періодом 2022 року кількість наданих послуг збільшилася на 6513.
У структурі наданих адміністративних послуг найбільшу питому вагу займають послуги з видачі картки платника податків та внесення до паспорта громадянина України даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків, які були надані 39174 фізичним особам (43,2%), надання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків, яка була надана 14310 фізичним особам (15,8%), витягів з реєстру платників єдиного податку – 11569 (12,8%), реєстрації платників єдиного податку – 7326 (8,1%).
Платники Тернопільщини сплатили понад 7,4 млрд грн податку на доходи фізичних осіб
Протягом одинадцяти місяців цього року до зведеного бюджету від платників області надійшло 7 млрд 409,7 млн грн податку на доходи фізичних осіб (з врахуванням надходжень по платниках, які перебувають на обліку в Офісі великих платників (відповідно до п.64.7 ПКУ) та з врахуванням вимог Закону України від 8 листопада 2023 року № 3428-XI «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України»). Порівняно із аналогічним періодом минулого року надходження зросли на 214% або ж на 1 млрд 285,5 млн гривень.
У листопаді надійшло 711 млн грн, що на 15,8 млн грн більше, ніж торік у тому ж місяці.
Варто зазначити, що запорукою позитивної динаміки у сплаті ПДФО є сумлінне ставлення більшості представників бізнесу Тернопільщини до офіційного працевлаштування та своєчасного перерахування податків і зборів із заробітної плати.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області