Новини ОДПC
Сплата бюджетних чи небюджетних платежів: заповнення реквізитів платіжної інструкції
Головне управління ДПС у Тернопільській області нагадує, що правила заповнення реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції при сплаті податків, зборів, платежів та єдиного внеску на єдиний рахунок, визначені пунктами 1-4 розділу ІІ Порядку заповнення реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції (платіжний документ) під час сплати (стягнення) податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави, а також у разі їх повернення, затвердженого наказом від 22.03.2023 № 148 (із змінами), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28.03.2023 за № 528/39584.
Під час сплати податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави на бюджетні/небюджетні/єдиний/депозитний рахунки платник у реквізиті «Призначення платежу» платіжної інструкції заповнює з переліку полів, наведених у пункті 1 розділу ІІ цього Порядку, такі поля:
«Код виду сплати»;
«Додаткова інформація запису».
У полі «Код виду сплати» платник заповнює код виду сплати, визначений Переліком кодів видів сплати, які використовуються платниками, згідно з додатком 1 до цього Порядку;
у полі «Додаткова інформація запису» платник заповнює інформацію щодо переказу коштів у довільній формі. Суб’єкти господарювання, які проводять господарську діяльність на підставі ліцензії та/або спеціального дозволу, зазначають інформацію щодо звітного (податкового) періоду, за який сплачуються податкові зобов’язання, та дозвільного документа (вид дозвільного документа, номер, дата).
Сплата податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави платником на бюджетні/небюджетні/єдиний/депозитний рахунки оформлюються за кожним напрямом сплати та кожним кодом виду сплати окремою платіжною інструкцією.
Коли платником при сплаті податків, зборів, платежів та єдиного внеску, що адмініструються ДПС, на бюджетні/небюджетні рахунки у реквізиті «Призначення платежу» платіжної інструкції не зазначено або зазначено код виду сплати, який відсутній у додатку 1 до цього Порядку, вважається, що платник сплатив грошове зобов’язання / єдиний внесок за кодом виду сплати 101.
Щодо взяття на облік за основним місцем обліку ФОП
Відповідно до п. 6.1 розд. VI Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 із змінами та доповненнями (далі – Порядок № 1588), взяття на облік за основним місцем обліку фізичної особи – підприємця здійснюється після її державної реєстрації згідно із Законом України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 755), контролюючим органом за місцем її державної реєстрації на підставі:
відомостей про державну реєстрацію фізичної особи – підприємця;
відомостей про скасування державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця.
Контролюючі органи здійснюють контроль відомостей, які надійшли стосовно фізичної особи – підприємця з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР), у порядку, визначеному п. 3.3 розд. III Порядку № 1588 (п. 6.2 розд. VI Порядку № 1588).
Взяття на облік за основним місцем обліку фізичної особи – підприємця контролюючим органом проводиться у день отримання відомостей про державну реєстрацію фізичної особи – підприємця та здійснюється датою внесення даних до Реєстру самозайнятих осіб за номером, який відповідає порядковому номеру реєстрації відповідного повідомлення державного реєстратора в журналі реєстрації заяв та повідомлень про взяття на облік (унесення змін) платників податків (для самозайнятих осіб) за формою № 7-ОПП (п. 6.4 розд. VI Порядку № 1588).
Згідно з п. 6.5 розд. VI Порядку № 1588 дані про взяття на облік фізичної особи – підприємця передаються до ЄДР у день взяття на облік за основним місцем обліку із зазначенням дати та номера запису про взяття на облік, найменування та ідентифікаційного коду контролюючого органу, в якому фізичну особу – підприємця взято на облік.
Взяття на облік фізичної особи – підприємця підтверджується відомостями, оприлюдненими на порталі електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – портал електронних сервісів), відповідно до Закону № 755.
Слід зазначити, що відповідно до п. 2 ст. 11 Закону № 755 відомості, що містяться в ЄДР, надаються у вигляді:
1) безоплатного доступу через портал електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг до відомостей з ЄДР;
2) оприлюднення публічної інформації з ЄДР у формі відкритих даних відповідно до Закону України від 13 січня 2011 року № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації» із змінами та доповненнями;
3) безоплатного доступу через персональний кабінет до документів, поданих, зокрема фізичною особою – підприємцем;
4) документів у паперовій та електронній формі, що містяться в реєстраційній справі;
5) виписок у паперовій формі для проставлення апостилю та в електронній формі;
6) витягів у паперовій та електронній формі, що містять відомості, актуальні на момент запиту або на визначену дату;
7) суб’єктам приватного права може надаватися прямий доступ до ЄДР в електронному вигляді у режимі реального часу на платній основі на підставі договорів, укладених з технічним адміністратором.
Як СГ, який має декілька ліцензій на алкогольні напої/тютюнові вироби, у звітах № 1-ВП, № 1-ОП заповнює інформацію про них та яку кількість звітів подає в такому випадку?
Форми та Порядки заповнення звітів № 1-ВП «Звіт про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах» (далі – Звіт № 1-ВП) та № 1-ОП «Звіт про обсяги обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах» (далі – Звіт № 1-ОП) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 18.06.2024 № 296 із змінами і доповненнями (далі – Наказ № 296), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04.07.2024 за № 1011/42356.
З набранням 27.07.2024 чинності Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817), визначено нові вимоги та порядок подання звітності ліцензіатами (ст. 72 Закону № 3817).
Зокрема, ліцензіати, які мають одночасно ліцензії на право виробництва та на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, подають лише звіт, передбачений для виробників таких товарів (продукції).
Відповідно до п. 1 розд. І Порядку заповнення Звіту № 1-ВП такий звіт подають:
суб’єкти господарювання (у тому числі іноземні суб’єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на виробництво спирту етилового (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
малі виробництва дистилятів, які мають ліцензію на виробництво спиртових дистилятів, ліцензію на виробництво алкогольних напоїв та ліцензію на оптову та роздрібну торгівлю алкогольними напоями;
малі виробництва виноробної продукції, які отримали ліцензії на виробництво та оптову торгівлю алкогольними напоями без додавання спирту (винами виноградними, винами плодово-ягідними, напоями медовими).
Зокрема, виробники зазначають обсяг готової до споживання продукції/товару окремо: вироблену – у розділі I Звіту № 1-ВП та придбану/отриману – у розділі II Звіту № 1-ВП (п. 4 розд. І Порядку заповнення Звіту № 1-ВП).
Згідно з п. 1 розд. І Порядку заповнення Звіту № 1-ОП такий звіт подають суб’єкти господарювання (у тому числі іноземні суб’єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на оптову торгівлю спиртом (у тому числі біоетанолом), спиртовими дистилятами, алкогольними напоями і тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та здійснюють таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, крім виробників зазначеної продукції/товару.
Зокрема, відповідно до п. 1 розд. II Порядку заповнення Звіту № 1-ОП, у графах 1-3 розд. I «Обсяги придбання та реалізації (у тому числі імпорту та експорту) продукції/товарів» зазначаються відповідно коди, одиниці виміру та види продукції/товару згідно з Кодами, одиницями виміру та видами продукції/товару, затвердженими Наказом № 296.
Формами Звіту № 1-ВП/Звіту № 1-ОП передбачено, що у рядках 09 загальних частин необхідно зазначити реєстраційний номер ліцензії.
Отже, з урахуванням ст. 72 розд. XI Закону № 3817 та до внесення відповідних змін до Наказу № 296 суб’єктами господарювання – ліцензіатами подаються:
1. За відповідний звітний період один звіт № 1-ВП – незалежно від кількості отриманих ліцензій та кількості видів продукції, де у графі 09 (яка має текстовий формат) загальної частини якого зазначаються реєстраційні номера усіх наявних ліцензій через кому та зазначається обсяг готової до споживання продукції/товару окремо: вироблену – у розділі I та придбану/отриману – у розділі II:
виробниками спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, які здійснюють виробництво та/або ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України зазначених товарів (продукції);
суб’єктами господарювання, які здійснюють ферментацію тютюнової сировини;
суб’єктами господарювання, які отримали ліцензію на право вирощування тютюну;
малими виробництвами дистилятів;
малими виробництвами виноробної продукції;
малими виробництвами пива.
При цьому, ліцензіати, які мають одночасно ліцензії на право виробництва та на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, подають лише звіт, передбачений для виробників таких товарів (продукції), а саме один Звіт № 1-ВП;
2. За відповідний звітний період один Звіт № 1-ОП – незалежно від кількості отриманих ліцензій та кількості видів товарів, де у графі 09 (яка має текстовий формат) загальної частини, зазначається реєстраційні номера усіх наявних у нього ліцензій через кому та у розд. I обсяги придбання та реалізації (у тому числі імпорту та експорту) всіх товарів:
суб’єктами господарювання, які здійснюють оптову торгівлю спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, тютюновою сировиною, тютюном, промисловими замінниками тютюну, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та/або ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України зазначених товарів / продукції (крім виробників зазначеної продукції/товару).
Територія високого рівня податкової довіри для платників: законодавча ініціатива від ДПС
В. о. начальника Головного управління ДПС у Тернопільській області Руслан Цвігун під час годинного спілкування відповідав на запитання щодо запровадження з 1 жовтня 2024 року особливостей адміністрування податків для доброчесних платників, які будуть включені до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
Додзвонювачі запитували про переваги, які передбачає Територія високого рівня податкової довіри для платників. На що посадовець навів переваги, зокрема: такі суб’єкти господарювання звільняються від переважної більшості документальних позапланових, планових та фактичних перевірок; скорочуються строки камеральних та документальних перевірок для отримання бюджетного відшкодування; скорочено терміни надання індивідуальних податкових консультацій. Звернув увагу, що особистий комплаєнс-менеджер відстежить можливі податкові ризики діяльності платника та надасть консультації щодо їх усунення.
Він також поінформував додзвонювачів про вимоги та критерії, яким мають відповідати платники для включення їх до Переліку, а також порядок розрахунку зазначених критеріїв та формування Переліку.
Запитували й про впровадження E-аудиту в рамках впровадження реформ та управління змінами, де детально зупинився на удосконаленні процесів організації проведення перевірок.
Говорили й про можливість до кінця року скористатися податковою знижкою на навчання, як повернути помилково сплачену суму грошового зобов’язання. Посадовець розповів, що при наявності у платника податків податкового боргу, повернення такої суми проводиться лише після повного погашення податкового боргу.
Кожному платнику, який зателефонував на «гарячу лінію», надано повну та вичерпну відповідь.
Тернопільщина: з початку року у рахунок погашення податкового боргу до бюджету надійшло 81,3 млн гривень
За підсумками січня-жовтня 2024 року в абсолютному значенні податковий борг зменшили 288 підприємств, які допустили його на початок року, на загальну суму 51,7 млн гривень. Про це повідомили в управлінні по роботі з податковим боргом Головного управління ДПС у Тернопільській області. При цьому 189 суб’єктів господарювання сплатили заборговану суму повністю, а це – 31,3 млн гривень.
У рахунок погашення податкового боргу за січень-жовтень 2024 року надійшло до зведеного бюджету 81,3 млн грн (у відповідному періоді минулого року – 69,3 млн грн), в тому числі до державного бюджету залучено 41,4 млн грн (у відповідному періоді минулого року – 30,5 млн гривень). За жовтень 2024 року спрямовано до зведеного бюджету 14,8 млн грн, в тому числі до державного – 6,1 млн гривень.
З початку року до суду направлено 824 позови щодо стягнення податкового боргу на суму 68,8 млн грн (у відповідному періоді минулого року – 443 позови на суму 88,6 млн грн), у тому числі про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок стягнення готівкових (безготівкових) коштів – 63 позов на суму 27 млн грн, щодо надання дозволу на реалізацію описаного майна – 14 позовів на суму 5,1 млн грн, щодо звернення стягнення на майно фізичних осіб – боржників через ДВС– 747 позовів на 36,8 млн гривень.
Надходження коштів за рахунок реалізації безхазяйного майна за десять місяців цього року становлять до зведеного бюджету 548 тис. грн, у тому числі до державного – 439,3 тис. грн і до місцевих бюджетів – 108,7 тис. гривень.
Нагадаємо, що переглянути інформацію щодо наявності/відсутності податкового боргу можна з допомогою електронних сервісів ДПС, в Електронному кабінеті, а також можна провести звірку в Центрі обслуговування платників за місцем реєстрації.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області