Новини ОДПC
Зміна даних у податковій: алгоритм для фізичних осіб
Варто знати, що фізичні особи – платники податків зобов’язані подавати до податкових органів відомості про зміну даних, які вносяться до облікової картки фізичної особи – платника податків протягом місяця з дня виникнення таких змін шляхом подання заяви про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків за формою № 5ДР.
Заяву про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків за формою № 5ДР (Заява за ф. № 5ДР) (додаток 12 до Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822) та документ, що посвідчує особу (після пред’явлення повертається) подають:
- до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання);
- при зміні місця проживання – до контролюючого органу за новим місцем проживання або до будь-якого контролюючого органу.
Для заповнення Заяви за ф. № 5ДР використовуються дані паспорта та інших документів, які підтверджують зміни таких даних.
Для підтвердження інформації про задеклароване (зареєстроване) місце проживання (перебування) особа подає один з таких документів:
- витяг з реєстру територіальної громади;
- паспорт, виготовлений у формі книжечки;
- тимчасове посвідчення громадянина України;
- довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Внесення змін до облікових даних платника податків та виготовлення реєстраційного номера облікової картки платника податків здійснюється протягом трьох робочих днів з наступного дня після дня подання фізичною особою Заяви за ф. № 5ДР.
Важливо. Картка платника податків, що засвідчує реєстрацію фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, видається за умови пред’явлення контролюючому органу паспорта.
Податкове сумління підприємців – запорука стабільності місцевих бюджетів в умовах воєнного часу
За результатами моніторингу, проведеного податковою службою Тернопільської області, встановлено факти перевищення вартості ліцензій на торгівлю підакцизними товарами задекларованим обсягам продажу алкогольної продукції і тютюнових виробів.
Аналіз показав, що частина суб'єктів господарювання працює без належного оформлення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій. Зафіксовано випадки, коли місячний виторг торговельної точки відповідає продажу лише одного-двох товарів підакцизної групи в день, а то і в місяць.
Такі дії призводять до недонадходження до місцевих бюджетів акцизного податку та ПДВ до державного.
Починаючи з травня 2025 р. в ГУ ДПС у Тернопільській області впроваджено постійний моніторинг обсягів реалізації підакцизної продукції по торговельних об’єктах. По суб’єктах господарської діяльності, які відображатимуть низькі виторги підакцизної групи товарів, будуть організовані фактичні перевірки із хронометражем та проведенням інвентаризації.
Закликаємо підприємців до податкової дисципліни та сумління! Адже чесне ведення підприємницької діяльності є важливою складовою належного виконання податкових зобов’язань, що, в свою чергу, забезпечує стабільне наповнення місцевих бюджетів. Реєстрація кожної розрахункової операції та відображення реального виторгу сприяє формуванню фінансового ресурсу для задоволення першочергових потреб територіальних громад та підтримки обороноздатності держави в умовах воєнного стану.
Нагадуємо й громадянам: вимагайте фіскальний чек. Це ваш особистий внесок у фінансування потреб громади, бо лише з легального продажу формуються доходи місцевих бюджетів.
Разом ми сильні! Разом забезпечимо стійкість нашої держави!
Податкова знижка: як повернути частину витрат із податків
Податкова знижка – це документально підтверджена сума витрат платника податку – резидента у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів – фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на яку дозволяється зменшення його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року у вигляді заробітної плати та/або у вигляді дивідендів, у випадках, визначених Податковим кодексом України.
Це можливість для платників, які працюють та отримують зарплату або дивіденди, зменшити суму доходу, з якої вони платять податки. Це означає, що можна повернути частину податку, якщо у звітному році витрачали гроші на певні речі – наприклад, навчання, лікування, страхування тощо.
Але є важлива умова: ці витрати мають бути документально підтверджені, а тому необхідно зберігати:
- квитанції, фіскальні чи товарні чеки;
- касові ордери;
- договори (якщо є), де видно, скільки коштує товар або послуга і коли була сплата.
Копії цих документів (якщо вони не електронні) потрібно разом із річною податковою декларацією про майновий стан і доходи подати до податкового органу. А оригінали цих документів не надсилаються контролюючому органу, але підлягають зберіганню платником податку протягом строку давності. Якщо платіж був електронний – достатньо просто вказати реквізити (номер, дата, сума тощо) у декларації.
Для документального підтвердження витрат, що включаються до податкової знижки, контролюючий орган не має права вимагати від платника податку надання інформації, документів та/або їх копій, які містяться в автоматизованих інформаційних і довідкових системах, реєстрах, банках (базах) даних органів державної влади, інформація з яких безоплатно отримується контролюючими органами відповідно до ПКУ (п.п. 166.2.3 п. 166.2 ст. 166 ПКУ). Якщо сплата відбулася через Приват24, Ощад24 або інші банківські сервіси, то електронна платіжна інструкція, роздрукована з усіма обов’язковими реквізитами (Інструкція про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг затверджена постановою Правління Національного банку України від 29 липня 2022 року № 163), є повноцінним підтвердженням витрат. Завіряти її печаткою банку не потрібно.
Що має бути у платіжці:
- дата, номер та ваші дані (ПІБ, код, рахунок),
- дані отримувача,
- сума і призначення платежу (що саме ви оплачували),
- підпис (якщо на папері).
Довідково. Про податкову знижку – у банері ГУ ДПС у Тернопільській області за посиланням https://tr.tax.gov.ua/deklaratsiyna-kampaniya-2025/.
Руслан Кравченко: ДПС на практиці доводить конструктивність співпраці з громадами
Закарпаття стало десятим регіоном, який Голова ДПС Руслан Кравченко відвідав разом з командою ДПС. Понад 30 представників місцевого бізнесу – від малого та великого мали змогу поспілкуватися з керівництвом ДПС під час зустрічі за участі начальника Закарпатської ОВА Мирослава Білецького та народного депутата Марʼяна Заблоцького.
Обговорили широкий перелік питань: блокування податкових накладних, адміністрування майнових податків, оподаткування продажів на онлайн-платформах.
Як відзначив Голова ДПС, питання, яке все частіше порушують в регіонах – можливість передачі функцій адміністрування майнових податків (нерухомість, земля) громадам.
«Тут моя позиція незмінна. Як колишній очільник Київщини знаю, що проблема не в механізмах, а в бажанні працювати. ДПС – прихильник конструктивної співпраці з громадами, і на практиці це доводимо. Громади за сприяння ДПС мають зробити реальну інвентаризацію місцевих ресурсів: нерухомість, земля, договори. Саме це сприятиме надходженням до місцевих бюджетів. І саме такий алгоритм є ефективною роботою», – підкреслив Руслан Кравченко.
Ще одне актуальне питання – вдосконалення процесу ліцензування для пивоварів, які виробляють пиво у малих обсягах і хочуть перейти зі звичайної ліцензії на статус малого виробника. Зокрема, йдеться про строки отримання ліцензії, перелік документів та вимоги до матеріально-технічної бази таких виробників.
Як відзначив Руслан Кравченко, в ДПС вже створена робоча група для вирішення проблемних питань малих виробництв спиртових дистилятів, виноробної продукції та пива.
«Найближчим часом на засіданні групи за участі народних депутатів обговоримо всі питання та напрацюємо пропозиції щодо внесення змін до Закону України № 3817, що регулює виробництво та обіг підакцизних товарів в Україні, та інших можливих шляхів врегулювання», – акцентував Голова ДПС.
Він також висловив зауваження до результатів роботи ГУ ДПС в Закарпатті по низці напрямів. Виправити ситуацію територіальне управління має до 1 червня.
Як правильно відображати експорт товарів за режимом експортного забезпечення у звітності з ПДВ
Державна податкова служба України листом від 02.05.2025 №11933/7/99-00-21-03-02-07 (https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/listi-dps/79511.html) уточнила питання щодо того, як правильно показувати в податковій декларації експорт окремих товарів, що вивозяться за спеціальним режимом – режимом експортного забезпечення (РЕЗ). Ці зміни внесено до листа ДПС від 15 листопада 2024 року №31717/7/99-00-21-03-02-07.
Відтепер операції з вивезення Товарів-РЕЗ за межі митної території України потрібно відображати в податковій декларації за той звітний (податковий) період, на який припадає дата митного оформлення. А саме – береться дата митної декларації, яка підтверджує факт перетину митного кордону, а не дата реєстрації податкової накладної РЕЗ у Єдиному реєстрі податкових накладних. Якщо митне оформлення товарів проводилося з використанням періодичної митної декларації і оформлювались додаткові декларації у різні звітні періоди, то дані про експорт необхідно включати в кожну податкову декларацію окремо – залежно від того, коли було оформлено кожну додаткову декларацію.
У податковій декларації ці операції відображаються у розділі І, який присвячено податковим зобов’язанням. Для цього передбачено спеціальну групу рядків під номером 2.3. У ній виділено три підрядки, залежно від того, за якою ставкою оподатковують операцію: за нульовою (рядок 2.3.1), основною 20% (2.3.2) або зниженою 14% (2.3.3). При цьому додатки до декларації не подаються.
Однак важливо звернути увагу ще на один нюанс. Якщо з моменту реєстрації податкової накладної РЕЗ у реєстрі минуло 30 календарних днів, але митна декларація так і не була оформлена на ці товари, така накладна автоматично втрачає чинність, тобто реєстрація в ЄРПН скасовується. У такому разі в податковій декларації взагалі не буде підстав для заповнення згаданих рядків 2.3.1-2.3.3.
Бувають ситуації, коли після складання податкової накладної змінюється ставка ПДВ для експортованих товарів. Наприклад, товар спочатку був задекларований за ставкою 20% або 14%, а згодом оформлений на експорт зі ставкою 0%. У таких випадках необхідно скласти розрахунок коригування – РК РЕЗ 3. Це коригування відображається в декларації у рядках 7.2.2 або 7.2.3 (залежно від початкової ставки), але тільки в колонці Б і зі знаком «мінус», адже мова йде про зменшення суми податку. Колонка А при цьому не заповнюється, оскільки обсяг постачання не змінюється – коригується лише податок.
Також у таких випадках обов’язково додається Додаток 1 (Д1) до декларації. У ньому дані коригування слід внести до таблиці 1.3. А ось якщо коригування стосується операцій, що оподатковуються за нульовою ставкою (рядок 2.3.1), то ніяких змін до податкової декларації вносити не потрібно – підстав для заповнення відповідного коригувального рядка (7.2.1) немає.
Помилка в декларації з ПДВ? Як виправити і не втратити відшкодування
Знайшли помилку у податковій декларації з ПДВ або в додатку Д3? Не панікуйте – її можна виправити. Але робити це слід правильно, щоб не втратити право на бюджетне відшкодування.
Згідно з п. 50.1 ст. 50 Податкового кодексу України (ПКУ), якщо платник виявив самостійно помилку у поданій раніше ПДВ-декларації (в межах строків давності –1095 днів згідно зі ст. 102 ПКУ), суб’єкт господарювання зобов’язаний подати уточнюючий розрахунок.
Це підтверджує і п. 2 розд. IV Порядку № 21 (затвердженого наказом Мінфіну від 28.01.2016 № 21).
Якщо помилка стосується розділів, до яких подавалися додатки (наприклад, Додаток 3 (Д3)), до уточнюючого розрахунку потрібно додати нову версію додатку з позначкою «Уточнюючий».
Уточнюючий розрахунок має містити:
- графа 4 – старі (неправильні) показники;
- графа 5 – правильні, вже виправлені дані;
- графа 6 – різниця між графами 4 і 5 (з відповідним знаком «+» або «–»).
Якщо значення в графах 4 і 5 однакові – графу 6 не заповнюють.
Важливо! Не всі помилки можна виправити.
Є помилки, які автоматично анулюють право на бюджетне відшкодування, зокрема, це помилки у таких частинах Д3:
- графа «зазначається цифрами» у підпункті «а»;
- рядок «Усього» графи 4 таблиці 1 підпункту «б».
Якщо такі помилки є – право на відшкодування втрачається. Потрібно подати новий уточнюючий розрахунок за відповідний період і зменшити суму до відшкодування до нуля.
Важливо виправляти помилки в декларації необхідно вчасно і правильно, особливо в Додатку 3. Інакше навіть технічна неточність може призвести до втрати ПДВ-відшкодування.
З цим та іншими роз’ясненнями можна ознайомитись в Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі (ЗІР) за покликанням https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42991.
Порядок зняття з обліку фізичних осіб – суб’єктів незалежної професійної діяльності
Фізична особа, яка здійснювала незалежну професійну діяльність (наприклад, адвокат, нотаріус, арбітражний керуючий, виконавець, бухгалтер тощо), при припиненні діяльності повинна пройти процедуру зняття з обліку в контролюючому органі.
Це передбачено Податковим кодексом України (зокрема пунктом 65.10 статті 65 та статтею 67), Законом України «Про єдиний соціальний внесок», а також відповідними порядками обліку платників податків та страхувальників.
Щоб бути офіційно знятим з обліку, особа повинна подати заяву до податкової служби за місцем податкового обліку за формою № 8-ОПП. До заяви обов’язково додаються документи, що підтверджують припинення діяльності або зміну її форми. Це можуть бути витяги або записи з відповідного реєстру (наприклад, Єдиного реєстру адвокатів), а також документи, які свідчать про анулювання ліцензії, скасування дозволу чи сертифіката, що давав право на провадження цієї діяльності.
Однак, подання документів ще не означає автоматичного звільнення від усіх зобов’язань. Важливо пам’ятати, що припинення реєстрації діяльності не скасовує обов’язок фізичної особи виконати всі податкові зобов’язання, які виникли під час здійснення такої діяльності. Це означає, що навіть після припинення незалежної професійної діяльності особа повинна сплатити всі податки, які виникли до дати припинення, а також подати відповідні звіти. Ця норма закріплена у підпункті 65.10.4 пункту 65.10 статті 65 Податкового кодексу України.
Якщо особа, яка припиняє діяльність, є платником єдиного внеску (ЄСВ), вона також повинна подати до податкової заяву за формою № 7-ЄСВ протягом десяти календарних днів із дати прийняття рішення про припинення. Але в разі, якщо раніше вже було подано заяву за формою № 8-ОПП і до неї додано документи, що підтверджують припинення діяльності, повторно подавати заяву за формою № 7-ЄСВ не потрібно. У такому разі датою її подання вважатиметься дата подання форми № 8-ОПП.
Після отримання документів контролюючий орган проводить перевірку правильності нарахування та сплати єдиного соціального внеску. Після проведення всіх розрахунків платника з бюджетом, його офіційно знімають з обліку та вносять відповідний запис до реєстру страхувальників. Про це особі надсилається повідомлення за формою № 10-ЄСВ. Датою зняття з обліку вважається дата внесення цього запису до реєстру.
Податки на захист: Тернопільщина сплатила понад 658 млн грн військового збору
У січні-квітні цього року платники податків Тернопільської області перерахували до державного бюджету 658,4 млн грн військового збору. Це майже у чотири рази більше, ніж за аналогічний період 2024 року – надходження зросли на 490,5 млн гривень.
Таке суттєве збільшення пов’язане, зокрема, зі змінами в податковому законодавстві. Згідно із Законами України від 4 грудня 2024 року № 4113-ІХ та від 10 жовтня 2024 року № 4015-IX, військовий збір тепер зобов’язані сплачувати всі фізичні особи-підприємці, незалежно від групи чи системи оподаткування. Крім того, з 2025 року ставка збору зросла з 1,5% до 5%.
Ці законодавчі новації спрямовані на забезпечення стабільного фінансування оборонного сектора в умовах воєнного стану.
Пам’ятайте! Легальна праця, прозоре декларування доходів та своєчасне виконання податкових зобов’язань сприяють стабільному функціонуванню державних інституцій, зокрема сектору безпеки й оборони. У нинішніх умовах це не лише прояв податкової дисципліни, а й демонстрація громадянської відповідальності та підтримки Збройних Сил України.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області