Новини ОДПC
Ключові кроки податкової служби в межах Національної стратегії доходів
У 2025 році Державна податкова служба України продовжує втілювати реформи, передбачені Національною стратегією доходів. Основна мета – зробити податкову систему прозорішою, зручнішою та справедливішою як для бізнесу, так і для держави.
1. Е-аудит: тестування SAF-T UA
У 2025 році розпочато пілотне впровадження е-аудиту (стандартизований формат обміну податковими даними SAF-T UA):
- підприємства подають дані в єдиному форматі, який дозволяє автоматизовано аналізувати їх діяльність;
- аудит стає менш інвазивним, оскільки податкова зможе перевіряти дані дистанційно та без зайвого контакту з платником;
- зменшується людський фактор – менше упередженості, більше прозорості.
SAF-T UA – це крок до європейських стандартів у податковому контролі.
Тож представники бізнес-спільноти та розробники програмного забезпечення можуть долучитися до тестування функціоналу системи електронного аудиту.
2. Е-акциз: повна цифровізація обліку підакцизної продукції
У 2025 році впроваджується електронна система е-акциз, яка дозволяє:
прозоро відстежувати виробництво, обіг та зберігання підакцизних товарів (алкоголь, тютюн, паливо);
запровадити електронні марки акцизного податку з QR-кодами;
зменшити обсяги «тіньового» обігу підакцизної продукції;
автоматизувати подання звітності та контроль за рухом продукції.
Це не лише зменшить навантаження на бізнес, а й підвищить надходження до бюджету за рахунок детінізації ринку.
З 1 березня до 31 грудня 2025 року триватиме тестування програмного забезпечення Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
3. Цифрові сервіси для платників
- розширення функцій Електронного кабінету (доступ до актів перевірок, інтеграція з банками, повідомлення в реальному часі);
- спрощення процедур подання звітності, реєстрації ПН, подачі заяв та запитів онлайн.
4. Нові підходи до податкового контролю
- менше перевірок – більше аналітики: контроль базується на ризикоорієнтованих моделях;
- оновлення критеріїв ризиковості для блокування ПН та розблокування в СМКОР;
- дистанційна взаємодія під час перевірок – через електронні запити та відповіді.
5. Підтримка сумлінних платників
- спрощені процедури для тих, хто регулярно сплачує податки;
- менше контролю – більше довіри;
- консультаційні центри, аналітика, навчання – замість штрафів і тиску.
Ці зміни – частина масштабної реформи, що має наблизити Україну до сучасної податкової моделі ЄС: цифрової, прогнозованої та справедливої.
Більш детальна інформація про заходи ДПС в рамках реалізації Національної стратегії доходів до 2030 року розміщена на вебпорталі ДПС України https://tax.gov.ua/diyalnist-/natsionalna-strategiya-dohodiv/.
Профспілки та роботодавці: коли і як потрібно звітувати про доходи?
Професійні спілки, їх об'єднання, організації профспілок, а також організації роботодавців можуть бути визнані неприбутковими організаціями, якщо вони відповідають вимогам Податкового кодексу України.
Раніше профспілки повинні були подавати звіт про використання доходів лише у випадку порушення норм закону. Але після змін, внесених до Податкового кодексу Законом № 466-IX (який діє з 23 травня 2020 року), усі неприбуткові організації зобов’язані щороку подавати:
- Звіт про використання доходів (прибутків) за встановленою формою;
- річну фінансову звітність.
Довідково. Форма Звіту затверджена наказом Міністерства фінансів України № 553 від 17.06.2016 (в оновленій редакції від 28.04.2017 № 469).
Для неприбуткових організацій встановлений річний податковий період. Подати Звіт потрібно протягом 60 календарних днів після закінчення року, тобто до початку березня наступного року.
Тож, починаючи зі звітного 2020 року, професійні спілки та організації роботодавців подають свої Звіти та фінансову звітність у загальному порядку — не пізніше ніж через 60 днів після закінчення календарного року.
З цим та іншими роз’ясненнями можна ознайомитись в Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі (ЗІР) https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=36433).
Що вказати підприємцю у фіскальному чеку, коли покупець розраховується сертифікатом?
Фізична особа-підприємець (ФОП), зокрема платник єдиного податку продає товар або надає послугу, за яку покупець розраховується сертифікатом, при цьому необхідно правильно оформити фіскальний чек.
Довідково. Фіскальний чек має містити певну обов’язкову інформацію, яка визначена Положенням № 13 (затверджене Наказом Мінфіну від 21.01.2016 № 13). Фіскальний чек підтверджує факт покупки і форму оплати. Він обов’язково повинен містити інформацію про те, як саме було здійснено оплату.
Так, у рядку 18 – зазначається форма оплати, а у рядку 19 – засіб оплати.
Якщо покупець скористався сертифікатом, то у рядку 18 слід написати «БЕЗГОТІВКОВА», а в рядку 19 – «Сертифікат».
Це вважається правильною формою заповнення, навіть якщо сертифікат був подарунковим або корпоративним.
Сертифікат – це не готівка і не платіжна карта. Це особливий засіб, який дозволяє людині сплатити за товар чи послугу повністю або частково. Але він не є грошима у розумінні податкового законодавства.
Платники єдиного податку першої-третьої груп повинні здійснювати розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) виключно в грошовій формі – готівковій або безготівковій (у тому числі з використанням електронних грошей). Це передбачено п. 291.6 ст. 291 Податкового кодексу України.
При цьому зауважуємо, що сертифікат не є грошовою формою оплати.
З цим та іншими роз’ясненнями можна ознайомитись в Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі (ЗІР) за покликанням https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42877
Символ нації на роботі й у серці: в податковій службі області відзначили День вишиванки
День вишиванки – свято, яке об'єднує українців незалежно від віку, професії чи місця проживання. Це день, коли вишиванка стає не просто елементом гардеробу, а справжнім символом національної єдності, гідності та любові до рідної землі. Працівники Головного управління ДПС у Тернопільській області щороку з радістю долучаються до цього особливого свята, вдягаючи вишитий одяг і демонструючи повагу до українських традицій.
Цьогоріч у День вишиванки в стінах податкової панувала тепла, святкова атмосфера. Кольорові орнаменти, які прикрашали сорочки й блузи працівників, несли в собі глибокий символізм – пам’ять про предків, зв’язок поколінь, незламний дух нації. У кожній вишиванці – своя історія, своя молитва, своя гордість. Саме такі моменти згуртовують колектив і надихають берегти українське в повсякденному житті.
Особливої ваги це свято набуває у воєнний час, коли щодня українці виборюють своє право на свободу та ідентичність. Сьогодні як ніколи важливо плекати все, що робить нас українцями: мову, пісню, традиції, символи. Вишиванка – це наша тиха зброя, що говорить про незламність і віру в перемогу. Через простий, але глибокий жест – одягнути вишиту сорочку – ми висловлюємо підтримку тим, хто захищає країну, і дякуємо тим, хто зберіг нам цю культуру.
Майже 550 млн грн – внесок малого бізнесу в добробут громад
Малий бізнес Тернопільщини продовжує залишатися опорою для місцевих бюджетів, підтримуючи їх фінансову стабільність. За підсумками січня-квітня цього року підприємці, які працюють на спрощеній системі оподаткування, спрямували до бюджетів територіальних громад області 549,5 млн грн єдиного податку.
Ці кошти повністю залишаються у розпорядженні громад і є важливим джерелом фінансування поточних потреб та покращення якості життя мешканців.
Порівняно з аналогічним періодом минулого року надходження зросли на 70,9 млн грн, або на 15%. Така позитивна динаміка – свідчення стабільної роботи малого підприємництва навіть в умовах складної економічної ситуації.
Найбільшу частину надходжень – 401,1 млн грн – забезпечили фізичні особи-підприємці. Це на 39,4 млн грн більше, ніж у січні-квітні 2024 року. Юридичні особи, які застосовують третю та четверту групи спрощеної системи, сплатили 148,4 млн грн, що також демонструє приріст – на 31,5 млн гривень.
Головне управління ДПС у Тернопільській області щиро дякує всім сумлінним платникам, які, попри виклики воєнного часу, продовжують вести бізнес, створювати робочі місця, дотримуватись податкової дисципліни та робити вагомий внесок у розвиток рідних громад.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області