Новини ОДПC
Офіційна прописка для податків: що має знати кожен ФОП
Платник податків – фізична особа зобов’язаний визначити свою податкову адресу (п. 45.1 ст. 45 Податкового кодексу України (ПКУ)).
Нагадаємо, що податковою адресою платника податків – фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі. Платник податків – фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.
Відповідно до пункту 65.1 статті 65 ПКУ, фізичні особи – підприємці (ФОП) беруться на облік у контролюючих органах за своєю податковою адресою. Ця процедура здійснюється автоматично на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру, які подає державний реєстратор під час реєстрації ФОП.
Довідково. Правові підстави цього процесу закріплені в Законі України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».
Окрім основного обліку, ПКУ (пункт 63.3 статті 63) передбачає також реєстрацію за іншими адресами, якщо цього вимагає характер діяльності платника податків. Зокрема, облік у податковій може здійснюватися:
- за місцем реєстрації юридичної особи або її відокремленого підрозділу;
- за місцем проживання фізичної особи (як основне місце обліку);
- за адресою об’єктів оподаткування (рухоме та нерухоме майно, виробничі чи торговельні точки тощо), через які здійснюється господарська діяльність (як неосновне місце обліку).
Об’єктами оподаткування є майно та дії, у зв’язку з якими у платника податків виникають обов’язки щодо сплати податків та зборів.
Платник податків зобов’язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об’єкти оподаткування контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з Порядком обліку платників податків і зборів.
Довідково. Порядок обліку затверджений наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588.
Заява про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за ф. № 20-ОПП, подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.
Якщо місце проживання фізичної особи – підприємця є місцем, де провадиться його підприємницька діяльність, або воно пов’язане зі здійсненням підприємницької діяльності, то фізична особа – підприємець повинна подати до податкового органу за основним місцем обліку протягом 10 робочих днів після реєстрації Заяву за ф. № 20-ОПП з інформацією щодо фактичної адреси провадження підприємницької діяльності як про об’єкт оподаткування.
Помилилися в кількості працівників у 4ДФ: як внести зміни до розрахунку
Наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 (із внесеними змінами та доповненнями) затверджено форму Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, утриманого з них податку, а також нарахованого єдиного внеску (Розрахунок), та Порядок його заповнення і подання (Порядок).
Згідно з підпунктом 1 пункту 4 розділу IV Порядку, загальна частина додатка 4ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» (додаток 4ДФ) до Розрахунку містить такі реквізити:
у рядку 01 вказується тип документа – «Звітний», «Звітний новий» або «Уточнюючий»;
у рядку 04 зазначається кількість працівників, які працюють за трудовими договорами (контрактами) та отримують доходи з ознакою «101»;
у рядку 05 – кількість осіб, які працюють за цивільно-правовими договорами та отримують доходи з ознакою «102».
Підставами для коригування поданого і прийнятого Розрахунків можуть бути:
- самостійне виявлення помилки платником;
- повідомлення про помилку, надане контролюючим органом.
Відповідно до пункту 11 розділу V Порядку, виправлення даних у розділі I додатка 4ДФ здійснюється так:
- щоб виключити помилковий рядок, потрібно повторити всі його графи, але у графі 10 вказати значення «1» – тобто позначити цей рядок як такий, що підлягає виключенню;
- щоб додати новий або пропущений рядок, необхідно заповнити його повністю та у графі 10 зазначити «0» – тобто додати рядок;
- якщо потрібно замінити помилковий рядок правильним, необхідно подати два рядки:
- перший – на виключення неправильних даних (графа 10 = «1»);
- другий – з правильними даними (графа 10 = «0»).
Платник податків може виправити помилку, допущену у рядках «Працювало за трудовими договорами (контрактами)» та/або «Працювало за цивільно-правовими договорами», при поданні додатка 4ДФ до Розрахунку з типом «Звітний новий»/«Уточнюючий» при одночасному виправленні помилки у розд. I та/або розд. II додатка 4ДФ до Розрахунку, окреме коригування зазначених рядків Порядком не передбачено.
«Працює нерезидент – платить резидент»: нарахування ПДВ за послуги
Сучасний бізнес часто користується послугами іноземних компаній або фрилансерів, особливо в цифровій сфері, зокрема маркетинг, ІТ-послуги, консультації тощо. Але навіть якщо контрагент – фізична особа з-за кордону, це не звільняє компанію від податкових зобов’язань.
Згідно з пунктом 180.2 статті 180 Податкового кодексу України (ПКУ), якщо нерезидент (у тому числі його постійне представництво, не зареєстроване платником ПДВ в Україні) надає послуги, місце постачання яких визначено на митній території України, відповідальність за нарахування та сплату ПДВ покладається на отримувача цих послуг. Тобто саме український замовник послуг зобов’язаний виконати податкові обов’язки.
Відповідно до пункту 208.2 статті 208 ПКУ, отримувач послуг має самостійно нарахувати ПДВ за основною ставкою (20%) або ставкою 7% – залежно від виду послуг. Розрахувати податок на базу оподаткування, визначену згідно з пунктом 190.2 статті 190 ПКУ (зазвичай – це договірна вартість послуг).
Після цього отримувач послуг (тобто платник ПДВ):
- складає податкову накладну відповідно до статті 201 ПКУ;
- реєструє її у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН);
- має право включити відповідну суму ПДВ до податкового кредиту за умови, що накладна була вчасно зареєстрована (відповідно до пункту 198.2 статті 198 ПКУ).
Стосовно моменту виникнення податкового зобов’язання – тут працює принцип першої події. Згідно з пунктом 187.8 статті 187 ПКУ, ПДВ виникає або на дату списання коштів на користь нерезидента, або на дату документа, що підтверджує факт отримання послуг – залежно від того, яка подія настала раніше.
Не варто забувати, що поняття «нерезидент» згідно з підпунктом «в» підпункту 14.1.122 пункту 14.1 статті 14 ПКУ охоплює й фізичних осіб, які не є резидентами України. Отже, якщо компанія чи ФОП отримує послуги від іноземного фахівця, вона має нарахувати ПДВ та оформити податкову накладну, навіть якщо контрагент – звичайна фізособа.
Отож, отримувач послуг від нерезидента – це не лише замовник, а ще й податковий агент. Він повинен нарахувати, задекларувати і сплатити ПДВ, а також вчасно зареєструвати податкову накладну в ЄРПН.
Фіскальний чек – інструмент довіри до бізнесу та захисту інтересів споживача
Головне управління ДПС у Тернопільській області нагадує: отримання фіскального чека – це не просто формальність, а важливий елемент захисту прав споживача та розвитку чесного бізнесу. Такий чек підтверджує факт покупки, дає гарантію на обмін або повернення товару та є підставою для захисту у разі порушення прав покупця.
Для продавця видача фіскального чека – це підтвердження законної діяльності, уникнення штрафів і зміцнення довіри з боку клієнтів. Це також важливий внесок у прозорість бізнес-середовища.
Якщо вам не видали чек, повідомте про це:
- до контакт-центру ДПС за номером 0 800 501 007 (натисніть «5», потім «2»);
- на електронну адресу ГУ ДПС у Тернопільській області: tr.zvernennya@tax.gov.ua.
Головне управління ДПС у Тернопільській області проводить активну інформаційну роботу з платниками податків про важливість дотримання законодавства у сфері розрахункових операцій. У межах роз’яснювальної роботи інформаційні банери про важливість отримання чека розміщені у великих ТРЦ міста, щоб нагадати як покупцям, так і продавцям: фіскальний чек – це інструмент довіри, захисту й контролю.
Кожен виданий чек – внесок у економічну стабільність країни, справедливе оподаткування та захист ваших особистих інтересів.
Руслан Кравченко: Викрито ще двох працівників ДПС, які торгували конфіденційною інформацією
Ще два посадовці податкової служби отримали повідомлення про підозру за торгівлю даними з внутрішніх баз ДПС. Їх викрили завдяки активній взаємодії ДПС з правоохоронними органами. Про це повідомив Голова Державної податкової служби України Руслан Кравченко в Telegram-каналі.
Він подякував Київській міській прокуратурі, Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки СБУ та слідчим главку поліції Києва за викриття чергової протиправної схеми.
«Двоє податківців, маючи доступ до закритої бази, систематично передавали конфіденційну інформацію про фізичних та юридичних осіб третьому учаснику цієї схеми. Той, в свою чергу, продавав її на російському хакерському форумі. Там же і підшукували клієнтів для нових замовлень. За інформацію отримували від 100 до 300 дол США, оплата – виключно в криптовалюті», – розповів Руслан Кравченко.
За його словами, усі причетні вже затримані. Підозрюваним загрожує до шести років ув'язнення з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.
«Курс на очищення буде лише посилюватися. Кожен, хто захоче порушити закон, повинен чітко розуміти, що покарання невідворотнє. Діятимемо жорстко. Бо йдеться про репутацію ДПС та довіру до нас платників податків», – наголосив Руслан Кравченко.
Топ-5 галузей-лідерів Тернопільщини за сплатою податків
Упродовж січня-квітня цього року економіка Тернопільщини продемонструвала стабільну динаміку зростання – п’ять провідних галузей регіону забезпечили 4 млрд 433,2 млн гривень податкових надходжень до зведеного бюджету. Це становить 69,7% усіх надходжень, що вкотре підкреслює їх ключову роль у фінансовій стійкості краю.
Лідери податкових надходжень:
- Оптова та роздрібна торгівля, ремонт автотранспорту та мотоциклів
Сплачено: 1 млрд 68,8 млн грн
Зростання: на 249,6млн грн (+30,5%)
Частка в бюджеті: 16,8%
- Державне управління, оборона та обов’язкове соціальне страхування
Сплачено: 1 млрд 61,8 млн грн
Зростання: на 5 млн грн (+0,5%)
Частка в бюджеті: 16,7%
- Сільське, лісове та рибне господарство
Сплачено: 961,6 млн грн
Зростання: на 352,7 млн грн (+57,9%)
Частка в бюджеті: 15,1%
- Переробна промисловість
Сплачено: 960 млн грн
Зростання: на 331,4 млн грн (+52,7%)
Частка в бюджеті: 15,1%
- Транспорт, логістика, пошта та кур’єрська діяльність
Сплачено: 381,1 млн грн
Зростання: на 31,3 млн грн (+8,9%)
Частка в бюджеті: 6%
Позитивні результати надходжень є яскравим свідченням активної позиції бізнес-спільноти Тернопільщини, її відповідального ставлення до виконання податкових зобов’язань. Податкова служба висловлює вдячність усім платникам податків, які забезпечують фінансову стабільність, обороноздатність держави, реалізацію соціальних програм, розвиток інфраструктури та підтримку громад.
Разом ми формуємо сильну економіку, в основі якої прозорість, довіра та відповідальність.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області