Новини ОДПC
Відповідальне зберігання: що це, як оформлюється і як повідомляти податкову
Згідно з підпунктом 14.1.32 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (ПКУ), відповідальне зберігання – це господарська операція, коли один суб’єкт господарювання (платник податків) передає своє майно (наприклад, обладнання, техніку, меблі тощо) іншій особі – фізичній або юридичній на зберігання без права користування ним. Тобто зберігач не може використовувати це майно у своїй діяльності. Майно має бути повернене назад власнику у тому ж стані та кількості.
Це підтверджується також Цивільним кодексом України (ЦКУ).
Договір відповідального зберігання повинен бути укладений у письмовій формі, навіть якщо передається майно невеликої вартості (п. 1 ст. 937 ЦКУ). Достатньо, щоб зберігач підтвердив факт прийняття майна – наприклад, квитанцією, розпискою або іншим документом.
Відповідно до пункту 63.3 статті 63 ПКУ, платник податків зобов’язаний повідомляти податкову службу про всі об’єкти, які мають значення для оподаткування. Це майно, через яке можуть виникнути податкові зобов’язання, або яке використовується у діяльності.
Згідно з пунктом 8.4 розділу VIII Порядку обліку платників податків і зборів № 1588, такі об’єкти потрібно внести до податкової форми № 20-ОПП протягом 10 робочих днів після того, як майно було передано або місце зберігання створено.
Заповнення форми 20-ОПП при відповідальному зберіганні:
Для поклажодавця (того, хто передає майно):
- у формі 20-ОПП потрібно вказати інформацію про передане майно;
- якщо майно однотипне (наприклад, торгове обладнання: столи, холодильники, стелажі), його можна об’єднати під загальною назвою, наприклад, «Торговельне місце»;
- у графі 14 форми 20-ОПП потрібно поставити позначку «3 – тимчасово не експлуатується»;
- після повернення майна зберігачем, потрібно подати оновлену інформацію відповідно до пункту 8.5 Порядку № 1588.
Для зберігача (того, хто приймає майно на зберігання):
- у формі 20-ОПП подає дані про місце, де зберігається майно – наприклад: склад, ангар, приміщення тощо.
Відповідальне зберігання – це не оренда, і зберігач не має права використовувати майно. Обидві сторони мають подати інформацію до податкової – кожна зі своєї сторони. Не повідомивши податковий орган про передачу чи зберігання майна, суб’єкт господарювання порушує вимоги ПКУ і Порядку обліку платників податків і зборів, що може призвести до штрафів.
«Призначення платежу»: ключові правила для сплати
Правила внесення реквізиту «Призначення платежу» в платіжній інструкції при сплаті податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (єдиний внесок) на єдиний рахунок визначені пунктами 1-4 розділу ІІ Порядку заповнення реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції (платіжного документа) при сплаті (стягненні) податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, внесенні авансових платежів (передоплат), грошової застави, а також у випадку їх повернення (далі – Порядок), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 22.03.2023 № 148 (із змінами) (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.03.2023 за № 528/39584).
При здійсненні платежів до бюджету/позабюджетних/єдиного/депозитного рахунків за податками, зборами, митами, іншими платежами, єдиним внеском, авансовими платежами (передоплатами), грошовою заставою, платник у реквізиті «Призначення платежу» платіжної інструкції зазначає поля, визначені у пункті 1 розділу ІІ Порядку:
– «Код виду сплати»;
– «Додаткова інформація запису».
У полі «Код виду сплати» платник зазначає код згідно з Переліком кодів видів сплати, наведеним у додатку 1 до Порядку.
У полі «Додаткова інформація запису» вказується інформація про переказ коштів у довільній формі. Суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність за ліцензією або спеціальним дозволом, повинні зазначити також податковий (звітний) період і дані дозвільного документа (тип, номер, дата).
Кожен платіж на бюджетні/небюджетні/єдиний/депозитний рахунки за кожним напрямом і кодом виду сплати оформлюється окремою платіжною інструкцією.
У разі, якщо при сплаті податків, зборів, платежів чи єдиного внеску на рахунки, що адмініструються ДПС, платник не зазначив код виду сплати або вказав код, відсутній у додатку 1 до Порядку, така сума вважається сплаченою за кодом виду сплати 101.
Руслан Кравченко: Відкритий діалог з бізнесом дає можливість разом знаходити ефективні рішення
Питання сфери оподаткування, які цікавлять іноземний бізнес, обговорили під час зустрічі Голова ДПС Руслан Кравченко та представники Американсько-Української Ділової Ради (USUBC), яка об’єднує великий американський бізнес, що працює в Україні.
«Завдяки сумлінності бізнесу у січні – квітні 2025 року ДПС перевиконала план надходжень до бюджету на +46,4 млрд грн. Позитивну динаміку збережемо і за підсумками травня», – зазначив Руслан Кравченко.
За його словами, платникам за 4 місяці цього року вже відшкодовано 55,5 млрд грн ПДВ. Це на 24,2 % більше, ніж у тому ж періоді торік. Адміністрування відшкодування ПДВ повністю автоматизовано. ДПС також працює над автоматизацією процесів проведення камеральних перевірок.
Вже є перші результати CRS – міжнародного стандарту автоматичного обміну податковою інформацією між країнами. Минулого року ДПС вперше отримала дані від 50 країн. Цьогоріч очікується значне розширення цього списку. Вже розроблений механізм використання отриманої інформації. ДПС працює над удосконаленням ІТ-системи для автоматичного співставлення іноземних рахунків з податковими деклараціями українців.
Руслан Кравченко зазначив, що ДПС зацікавлена у діалозі та досудовому вирішенні спорів.
У I кварталі 2025 року кількість звернень щодо невиконання судових рішень зменшилась на 32,8 % у порівнянні з тим же періодом 2024 року. Також на 25 % зменшилась кількість судових спорів після адміністративного оскарження.
«Ми прагнемо знаходити порозуміння з бізнесом без суду. Маємо активно переходити від затяжних процесів до компромісів, як у розвинених країнах. Вивчаємо можливості запровадження податкової медіації», – підкреслив Голова ДПС.
У напрямі цифровізації:
- ДПС тестує систему «Е-аудит». Укладено 31 меморандум із великими платниками податків, які надсилають стандартний аудиторський файл (SAF-T UA) до ДПС. Через електронний кабінет вони вже подали 217 SAF-T UA;
- цифровізуються фактичні перевірки ДПС: розробено програмне забезпечення та необхідне обладнання.
«Такий відкритий діалог дає можливість говорити про всі потреби та разом знаходити ефективні рішення. Щоб навіть в умовах російської агресії іноземний бізнес був зацікавлений вкладати в розвиток української економіки», – наголосив Руслан Кравченко.
Понад 35 тисяч адмінпослуг надала податкова служба Тернопільщини за чотири місяці
Упродовж перших чотирьох місяців цього року фахівці Головного управління ДПС у Тернопільській області надали громадянам 35 078 адміністративних послуг.
«Стабільно найзатребуванішою залишається послуга з оформлення реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного коду), а також внесення цього номера до паспорта громадянина України у формі книжечки. Лише за січень-квітень таку послугу отримали 13 728 осіб – це понад 39% від загальної кількості звернень», – повідомив заступник начальника управління – начальник відділу обліку платників, об’єктів оподаткування, ведення реєстрів, реєстрації за окремими видами податків, ведення Державного реєстру фізичних осіб – платників податків управління податкових сервісів Андрій Петришин.
Платники податків активно зверталися й за іншими важливими документами. Зокрема:
- 6 191 послугу надано з видачі відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми отриманих доходів та утриманих податків;
- 3 519 осіб отримали витяги з реєстру платників єдиного податку;
- 1 989 платників скористалися послугою оформлення довідки про відсутність заборгованості перед бюджетом.
Адміністративні послуги податкової можна отримати у Центрах обслуговування платників (ЦОП), а також у точках доступу в межах області. Адреси ЦОПів, графік роботи та перелік послуг – на сайті податкової служби Тернопільщини: https://tr.tax.gov.ua/diialnist/mistsya-nadannya-administrativnih-poslu/
Для платників важливо отримувати адміністративні послуги швидко та без зайвих ускладнень. Саме тому в податковому відомстві Тернопільщини приділяється особлива увагу оперативності та якості обслуговування.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області