Кременецька міська громада
Тернопільська область, Кременецький район

Новини ОДПC

Дата: 10.06.2025 16:12
Кількість переглядів: 44

Фото без опису

 

 

 

Податкова вимога: коли чекати листа від податкового органу

 

Якщо фізична особа або підприємство не сплатили податок у визначений строк, податкова служба має право надіслати податкову вимогу. Така вимога надсилається не раніше першого робочого дня після того, як сплив граничний термін для сплати податку. Це визначено пунктом 59.3 статті 59 Податкового кодексу України (ПКУ).

У податковій вимозі зазначається, що у платника виник податковий борг. Документ містить інформацію про розмір цього боргу, права податкової на заставу майна, обов’язок платника сплатити борг, а також попередження про можливість опису майна та його продажу на публічних торгах, якщо борг не буде погашено вчасно.

Податкова вимога також може бути направлена тим платникам, які самостійно подали податкову декларацію, але не сплатили зазначені у ній суми податків у встановлений строк. У таких випадках вимога надсилається без попереднього направлення податкового повідомлення-рішення, що передбачено пунктом 59.4 статті 59 (ПКУ).

Процедура надсилання або вручення податкової вимоги здійснюється у тому ж порядку, що й для податкових повідомлень-рішень. Надсилається вона за місцем податкового обліку платника, тобто за тією адресою, де зареєстровано податковий борг.

Однак є виняток: якщо загальна сума податкового боргу не перевищує 180 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (станом на 2025 рік це 3 060 гривень), податкова вимога не надсилається, і заходи зі стягнення такого боргу не застосовуються. Якщо ж борг перевищує цей поріг, контролюючий орган надсилає податкову вимогу. У такому випадку строк давності для стягнення боргу починається з моменту, коли сума перевищила 180 неоподатковуваних мінімумів, згідно з пунктом 102.4 статті 102 ПКУ.

 

 

Порядок отримання довідки про наявність земельних ділянок у фізичної особи

Довідка про наявність земельних ділянок у фізичної особи видається відповідно до Порядку, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 17 січня 2014 року № 32. Її можна отримати безкоштовно у сільській, селищній або міській раді за місцем проживання (податковою адресою). Довідку надають протягом п’яти робочих днів після подання письмової заяви.

Документ видається тільки тій особі, яка самостійно вирощувала, виготовляла або переробляла сільськогосподарську продукцію на власній землі. Земельні ділянки повинні бути призначені для садівництва, ведення особистого селянського господарства, дачного будівництва або обслуговування житлового будинку. Якщо у власника також є паї, але він їх не обробляє (наприклад, здає в оренду), дохід від реалізації сільськогосподарської продукції з цих ділянок не включається до оподатковуваного доходу.

Довідка надається окремо на кожну земельну ділянку, яка фактично використовувалася. Якщо ж ділянка здається в оренду або не використовується безпосередньо власником, довідка на неї не видається.

Для оформлення довідки використовуються дані з Державного земельного кадастру, якщо вони є в наявності. У самій довідці зазначається така інформація:

  • номер і дата реєстрації довідки;
  • паспортні дані особи та місце проживання;
  • реєстраційний номер облікової картки платника податків або, за потреби, дані паспорта з відміткою про відмову від коду;
  • цільове призначення земельної ділянки;
  • її розмір у гектарах;
  • ініціали та прізвище голови або секретаря місцевої ради;
  • строк дії довідки.

 

 

 

 

Платникам на замітку: з 9 червня змінено графік роботи

ГУ ДПС у Тернопільській області

Інформуємо, що Головне управління ДПС у Тернопільській області, починаючи з 9 червня, працюватиме за оновленим графіком:

 

  • понеділок-четвер: 08:15–17:30
  • п’ятниця: 08:15–16:15
  • перерва: 12:00–13:00
  • субота та неділя: вихідні.

 

Тож, плануючи візит до Центрів обслуговування платників, варто врахувати оновлений графік роботи.

 

Нагадуємо, що багато послуг доступні онлайн 24/7 через Електронний кабінет платника:

https://cabinet.tax.gov.ua

 

Також зручним у використанні буде мобільний застосунок «Моя податкова»:

https://tax.gov.ua/mobilniy-zastosunok-moya-podatkova/ 

Застосунок в телефоні дає можливість отримувати необхідну інформацію, подавати заяви та декларації онлайн, сплачувати податки, замовляти довідки та інші документи.

 

 

 

 

Від’ємне значення ПДВ: як впливає на податковий борг

Згідно з п. 200.1 ст. 200 Податкового кодексу України (ПКУ), сума податку на додану вартість (ПДВ), яка підлягає сплаті або відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкових зобов’язань за звітний період і сумою податкового кредиту.

Якщо податковий кредит перевищує податкові зобов’язання, утворюється від’ємне значення ПДВ. Це значення може бути використане платником для зменшення свого податкового боргу з ПДВ, зокрема і в частині боргу, який розстрочено або відстрочено (п. «а» п. 200.4 ст. 200 ПКУ).

Використання такого права відображається в рядку 20 податкової декларації з ПДВ. Якщо від’ємне значення використовується для зменшення боргу – сума зазначається також у рядку 20.1 декларації. Ця сума повинна відповідати даним графи 8 таблиці 1 Додатка 2 (Д2) до декларації (п. 5 розд. V Порядку № 21, затвердженого наказом Мінфіну № 21 від 28.01.2016).

Усі податкові нарахування, включаючи від’ємне значення ПДВ, відображаються в інтегрованій картці платника (ІКП). ІКП ведеться автоматизовано ДПС відповідно до Порядку № 5, затвердженого Мінфіном (наказ від 12.01.2021 № 5).

Якщо сума від’ємного ПДВ менша або дорівнює сумі податкового боргу, відбувається зменшення боргу. Це здійснюється поетапно:

  1. Спочатку – основний платіж;
  2. Потім – штрафи (за наявності);
  3. Далі – пеня та інші нарахування (якщо були розстрочення/відстрочення).

У випадку, коли сума від’ємного значення перевищує розмір податкового боргу, надлишок отримує окремий статус – «сума перевищення від’ємного значення ПДВ», яка може бути врахована в наступних періодах або спрямована на бюджетне відшкодування.

Зарахування від’ємного значення ПДВ у рахунок погашення боргу здійснюється у день подання декларації, у зазначеній черговості: спершу основний борг, далі – штрафи, потім – пеня.

 

 

 

 

Як розрахувати витрати, якщо інвестактив продано частково

Інвестиційний прибуток, отриманий фізичною особою від операцій із цінними паперами, деривативами чи корпоративними правами, включається до загального оподатковуваного доходу. Це передбачено п.п. 164.2.9 п. 164.2 ст. 164 Податкового кодекску України (ПКУ), і не стосується окремих операцій, для яких передбачені винятки.

Облік таких операцій платник податку веде самостійно (п.п. 170.2.1 ПКУ), окремо від інших доходів. Звітним періодом для оподаткування інвестиційного прибутку є календарний рік. Наприкінці року необхідно подати декларацію про майновий стан і доходи, в якій потрібно вказати результат усіх інвестиційних операцій – чи був дохід, чи збиток.

Прибуток обчислюється як позитивна різниця між сумою, вирученою від продажу активу, та витратами на його придбання. У розрахунок можуть також входити курсові різниці. Вартість придбаного активу має бути підтверджена документально. Якщо актив був задекларований у рамках одноразового добровільного декларування, тоді використовується задекларована вартість. Операції з деривативами розраховуються окремо.

Також до інвестиційних активів належать корпоративні права, отримані в результаті внесення коштів або майна до статутного капіталу компанії. Якщо актив отримано у спадок або в подарунок, його вартість визначається як сума сплаченого державного мита та податку з доходів фізичних осіб, пов’язаних із цим.

Платник податку повинен зберігати документи, що підтверджують витрати на придбання активів, протягом строку, встановленого законодавством.

Якщо інвестиційний актив продається не повністю, то витрати на його придбання при розрахунку прибутку визначаються пропорційно до проданої частини.

Фінансовий результат за рік визначається як різниця між усіма отриманими інвестиційними прибутками та понесеними збитками. Якщо в результаті вийшов збиток, його можна переносити на наступні роки, щоб зменшити майбутній інвестиційний прибуток до повного покриття збитку.

 

 

 

 

858 млн грн військового збору за 5 місяців: платники Тернопільщини підтримують армію

Упродовж січня-травня Тернопільщина спрямувала до державного бюджету 858,1 млн грн військового збору. Це майже на 79 мільйонів більше, ніж очікувалося. Для порівняння: у січні-травні минулого року область сплатила 216,3 млн грн, тож зростання суттєве – у чотири рази.

Такий результат став можливим насамперед завдяки змінам у законодавстві. Відтепер військовий збір сплачують усі фізичні особи-підприємці, незалежно від групи чи системи оподаткування. Окрім того, ставка збору зросла з 1,5% до 5%.

Кошти від сплати військового збору повністю спрямовуються на підтримку сектору безпеки й оборони. Тож, коли бізнес і громадяни чесно сплачують податки, вони не просто дотримуються закону, вони беруть участь у зміцненні обороноздатності країни. Така фінансова підтримка Збройних Сил України – це внесок у спільну перемогу.

 

 

 

 

Підприємствам Тернопільщини відшкодовано з початку року 784 млн грн податку на додану вартість

У січні-травні цього року 147 платників податків Тернопільської області отримали з державного бюджету відшкодування податку на додану вартість (ПДВ) на загальну суму 784 мільйони гривень (з урахуванням перехідних залишків попередніх періодів).

Упродовж цих 5 місяців 162 суб’єкти господарювання задекларували бюджетне відшкодування ПДВ на розрахункові рахунки на суму 907 мільйонів гривень. Для порівняння, за аналогічний період минулого року було заявлено до відшкодування 598 мільйонів гривень.

Завдяки ефективній роботі податкових органів області та проведеним контрольно-перевірочним заходам упереджено неправомірне відшкодування ПДВ на 14,8 мільйона гривень.

На початок червня 2025 року загальний залишок заявлених, але ще не відшкодованих сум ПДВ, становить 252 мільйони гривень, з них:

- 245 млн грн – у процесі перевірки та проходження процедур відшкодування відповідно до вимог Податкового кодексу України;

- 16 млн грн – перебувають на розгляді в судовому або адміністративному порядку.

У Головному управлінні ДПС у Тернопільській області наголошують: сьогодні процедура бюджетного відшкодування ПДВ є максимально прозорою. Платники своєчасно отримують кошти з бюджету, а перевірки здійснюються виключно у разі виявлення системою ризиків або підозрілих операцій, які потребують підтвердження.

Нагадаємо, що для отримання бюджетного відшкодування платник податку має право подати до контролюючого органу податкову декларацію з ПДВ разом із заявою про повернення відповідної суми. Зазначена сума також відображається у податковій декларації.

Відшкодування ПДВ сприяє своєчасному поповненню обігових коштів підприємств, що, у свою чергу, стимулює розвиток бізнесу та економіки.

 

 

Сектор інформаційної взаємодії

Головного управління ДПС у Тернопільській області

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь