Новини ОДПC

Як ФОПу отримати електронну печатку для роботи з ПРРО
Фізична особа – підприємець може отримати електронну печатку для роботи з програмним РРО (ПРРО). Електронна печатка — це спеціальні дані, які підтверджують справжність електронного документа, підпису чи копії.
Щоб отримати таку печатку, потрібно звернутися до одного з пунктів реєстрації Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг ДПС України. Зробити це можна лише особисто, маючи паспорт або інший офіційний документ, що посвідчує особу.
Перед візитом потрібно підготувати пакет документів. Ознайомитися з його складом можна на сайті Надавача у розділі «Отримання електронних довірчих послуг» – вкладка «Електронна печатка для фізичної особи-підприємця»: https://ca.tax.gov.ua/
З цими документами, оригіналами для підтвердження особи та носієм інформації (флешкою або токеном), слід прийти до обраного пункту реєстрації. Контакти, адреси та графік роботи пунктів – у розділі «Контакти» на тому ж сайті: https://ca.tax.gov.ua/contacts
У реєстраційній картці вказується послідовний номер печатки для кожного ПРРО. Якщо у підприємця кілька ПРРО, то для кожного потрібно отримувати окрему електронну печатку і подавати окремий пакет документів.
Як доєднатися до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства?
Для юридичних осіб на загальній системі оподаткування:
рівень сплати податку на прибуток повинен дорівнювати або перевищувати середній по галузі за останні 4 квартали;
рівень сплати ПДВ має бути рівним або вищим від середнього по галузі за останні 12 звітних періодів;
рівень заробітної плати повинен бути не меншим за середню заробітну плату по галузі в регіоні, помножену на коефіцієнт 1.1 за останні 4 місяці, за умови наявності мінімум п’яти працівників.
Для резидентів Дія.Сіті:
рівень сплати податків до бюджету повинен дорівнювати або перевищувати середній серед резидентів Дія.Сіті.
Для юридичних осіб – платників єдиного податку III групи:
рівень сплати податків до бюджету повинен відповідати або перевищувати середній по галузі;
рівень заробітної плати повинен бути не меншим за середню заробітну плату по галузі в регіоні, помножену на коефіцієнт 1.1 за останні 4 місяці, за умови наявності мінімум п’яти працівників.
Для юридичних осіб – платників єдиного податку IV групи (сільгоспвиробники):
від’ємне значення різниці між сумою МПЗ та сплаченими податками і витратами на оренду земельних ділянок;
рівень сплати ПДВ має бути рівним або вищим від середнього по галузі за останні 12 звітних періодів;
рівень заробітної плати повинен бути не меншим за середню заробітну плату по галузі в регіоні, помножену на коефіцієнт 1.1 за останні 4 місяці, за умови наявності мінімум п’яти працівників;
наявна власна площа земель (на праві власності/користування), орендованих земельних ділянок не менше 200 га або орендованої комунальної або державної власності не менше 0,5 га та виконання податкових зобов’язань зі сплати за землю та єдиного податку.
Для фізичних осіб – підприємців на загальній системі оподаткування:
рівень сплати ПДФО має бути рівним або вищим від середнього по галузі;
рівень сплати ПДВ має бути рівним або вищим від середнього по галузі за останні 12 звітних періодів;
рівень заробітної плати повинен бути не меншим за середню заробітну плату по галузі в регіоні, помножену на коефіцієнт 1.1 за останні 4 місяці.
Для фізичних осіб – підприємців платників єдиного податку III групи:
дохід перевищує 5,0 млн. гривень;
рівень сплати податків до бюджету повинен дорівнювати або перевищувати середній по галузі за останні 4 квартали;
рівень заробітної плати повинен бути не меншим за середню заробітну плату по галузі в регіоні, помножену на коефіцієнт 1.1 за останні 4 місяці.
Спільні вимоги до всіх категорій:
відсутність порушень строків подання звітності;
відсутність рішення про включення до ризикових платників ПДВ;
відсутність заборгованості зі сплати податків та ЄСВ;
відсутність порушень граничних строків розрахунків за експортно-імпортними операціями протягом останніх 12 місяців;
відсутність санкцій до платника податків та/або його засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників;
відсутність процедур банкрутства або припинення діяльності;
відсутність громадянства держави, що здійснює збройну агресію проти України, у платника податків та/або його засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників;
відсутність змін щодо основного виду економічної діяльності протягом останніх 12 місяців;
відповідність критеріям залежно від обраної системи оподаткування;
перебування на обліку в ДПС більше 1 року.
Відповідна інформація розміщена на вебпорталі ДПС: Головна/Територія високого рівня податкової довіри (https://tpd.tax.gov.ua/).
Звільнення працівника: як відобразити повернення зарплати у звіті
Податкові агенти та платники єдиного внеску зобов’язані подавати до податкової служби щомісячний звіт про доходи, нараховані або виплачені фізичним особам, а також про утримані податки й нарахований єдиний внесок (п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України). Такий звіт подається лише тоді, коли були фактичні нарахування чи виплати протягом звітного місяця. Інші форми звітності замість цього звіту не допускаються.
Якщо працівник звільняється, роботодавець повинен зробити остаточний перерахунок зарплати та наданої податкової пільги. Якщо після такого перерахунку виникає податковий борг, який більший за останню зарплату, то працівник сам повинен сплатити залишок податку після завершення року.
Якщо звільнений працівник повернув надміру виплачену зарплату, роботодавець має відобразити це в додатку 4ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» до звіту за той місяць, коли кошти фактично повернулися. У цьому випадку:
– у графі 3а (нарахований дохід) вказується 0,00;
– у графі 3 (виплачений дохід) вказується сума повернення зі знаком «–»;
– інші графи (податки та військовий збір) не заповнюються.
За п’ять місяців анульовано майже 500 ліцензій на торгівлю алкоголем і тютюном
Станом на 1 червня 2025 року в Тернопільській області анульовано 494 ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами. З них:
- 268 ліцензій на алкоголь (у т. ч. 206 – за заявою суб’єкта господарювання, 16 – за несплату чергового платежу, 26 – у зв’язку зі скасуванням держреєстрації, 16 – за фактами реалізації продукції без акцизних марок, 4 – за зберігання необлікованих товарів).
- 226 ліцензій на тютюнові вироби (197 – за заявою, 10 – за несплату, 17 – у зв’язку з припиненням діяльності, 2 – через порушення щодо обліку й реалізації).
Окремо анульовано 2 ліцензії на оптову торгівлю:
- 1 – на спирт етиловий;
- 1 – на алкогольні напої (пиво) для виробників із невеликим обсягом виробництва.
Варто нагадати, що серед підстав для анулювання – не лише рішення підприємця, а й порушення вимог закону: відсутність маркування, зберігання необлікованих товарів, недотримання ліцензійних умов.
Податкова служба Тернопільщини посилює контроль над ринком підакцизної продукції. Ця робота має на меті очищення ринку від несумлінних суб’єктів господарювання і забезпечення рівних умов для прозорого бізнесу.
Нагадуємо підприємцям: продаж підакцизної продукції потребує дотримання всіх умов ліцензування. Порушення можуть стати підставою для анулювання ліцензії.
ДПС перевиконала план надходження ПДВ за 5 місяців на 11,7 млрд грн, травневе відхилення – зумовлене об'єктивними чинниками
Державна податкова служба за 5 місяців цього року перевищила планові показники Мінфіну з надходження до державного бюджету податку на додану вартість. У січні – травні надходження перевиконані на 9,5 %. Загалом після бюджетного відшкодування надійшло 134,4 млрд грн ПДВ, що на 11,7 млрд грн більше за план.
За аналогічний період 2024 року надходження ПДВ були меншими на 19,6 % (або на 22 млрд гривень).
У травні по внутрішньому ПДВ надійшло 21,7 млрд грн (93,4 % від плану). Це тимчасове відхилення має об’єктивні економічні причини:
- рекордне зростання відшкодувань ПДВ – у травні платникам повернули 15,5 млрд грн, що на 2,5 млрд перевищує середнє значення;
- збільшення обсягів імпортних операцій, що генерує більше податкового кредиту, зменшуючи сплату ПДВ з внутрішнього виробництва;
- сезонний спад економічної активності, зменшення обсягів перевезень, вплив воєнних дій на добувну та енергетичну галузі.
Загалом ДПС виконує план з ПДВ на 109,5 %.
З початку року також відшкодували рекордну суму ПДВ – 70,9 млрд грн. Це майже на чверть більше, ніж за 5 місяців минулого року.
Крім того, маємо позитивну тенденцію у надходженнях до бюджету. За 5 місяців вони склали понад 520,5 млрд грн. План перевиконано на 51,8 млрд грн (або + 11%).
Податкова система України демонструє стабільність навіть в умовах воєнного стану. Травнева динаміка – виключно наслідок сезонних та економічних факторів.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області




