Новини ОДПC

ДПС вже у жовтні планує поновити співпрацю з Офісом технічної допомоги Казначейства США
ДПС вже у жовтні планує поновити співпрацю з Офісом технічної допомоги Казначейства США. Це питання під час онлайн-зустрічі обговорила в. о. Голови Державної податкової служби України Леся Карнаух та фахівці Офісу.
«Сьогодні прагнемо не тільки поновити, але і посилити нашу співпрацю. З експертами Офісу технічної допомоги під час онлайн-зустрічі обговорили як рухатимемося далі, щоб зміни стали ще відчутнішими. Оновимо план нашої спільної роботи з урахуванням не лише попередніх результатів, а й існуючих напрямів співпраці з МВФ, ЄС, а також проєктів з податковими службами Фінляндії та Естонії», – сказала Леся Карнаух.
Серед ключових напрямів нового періоду співпраці:
- запровадження системи оцінки ефективності роботи податкових органів за міжнародною методологією TADAT;
- впровадження системи управління ризиками;
- удосконалення підходів до адміністрування податків, зокрема податку на прибуток.
Активну фазу нової співпраці планується розпочати вже у жовтні. До цього – оновимо та фіналізуємо спільний план дій.
«Вдячна команді ОТД Казначейства США. Бо така допомога – реалізація та запровадження конкретних змін», – наголосила в. о. Голови ДПС.
Офіс технічної допомоги Казначейства США майже 10 років надає підтримку Державній податковій службі у розвитку ефективного податкового адміністрування. ОТД реалізує проєкти у багатьох країнах світу.
Завдяки підтримці міжнародних експертів ДПС вже має конкретні результати партнерства:
- впроваджено управління змінами та проєктне управління;
- впроваджується CRM у контрольно-перевірочній діяльності, удосконалюються аналітичні підходи та якість аудиту;
- концепцію управління податковим боргом;
- посилення антикорупційних заходів;
- трансфертне ціноутворення та впровадження КІК.
Звільнення від сплати земельного податку та орендної плати на територіях бойових дій і тимчасової окупації: оновлені норми ПКУ
З 1 січня 2023 року набули чинності положення п.п. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – ПКУ), відповідно до яких за земельні ділянки (включно із земельними частками (паями)), що знаходяться:
- на територіях, де ведуться або велися активні бойові дії;
- на тимчасово окупованих територіях України,
не нараховується і не сплачується плата за землю (земельний податок та/або орендна плата за державні й комунальні земельні ділянки). Це правило застосовується за період:
- від першого числа місяця, коли було зафіксовано початок бойових дій або окупації;
- до останнього числа місяця, коли такі дії або окупація завершились.
Які території підпадають під ці норми?
Визначення територій здійснюється на підставі Переліку територій, що:
- затверджується в установленому Кабінетом Міністрів порядку;
- містить офіційні дати початку і завершення бойових дій або тимчасової окупації;
- станом на 2025 рік закріплений Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 28.02.2025 № 376 (зареєстрованим у Мін’юсті 11.03.2025 за № 380/43786), який замінює раніше чинний Наказ № 309 від 22.12.2022.
Нові уточнення: території з бойовими діями, де працюють державні ІТ-ресурси
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.04.2024 № 485, що набула чинності 03.05.2024, було внесено уточнення щодо податкових пільг. Тепер:
Для цілей оподаткування до територій активних бойових дій також належать ті, на яких продовжують функціонувати державні електронні інформаційні ресурси.
Це означає, що до оподатковуваних територій додатково включені:
- підрозділ 2 розділу І Переліку – звичайні території бойових дій;
- підрозділ 3 розділу І Переліку – бойові дії + наявність державних електронних ресурсів;
- розділ ІІ – тимчасово окуповані території.
Початок застосування звільнення від плати для «ІТ-територій»
Для земель, що потрапляють у категорію підрозділу 3 розділу І Переліку (тобто території бойових дій, на яких функціонують державні ІТ-ресурси), звільнення від сплати плати за землю починається з 01.05.2024, тобто з дати набрання чинності Постановою № 485.
Отож, платники податків – власники або користувачі земель, що розташовані в зонах бойових дій або на тимчасово окупованих територіях, відповідно до актуального Переліку територій:
- не сплачують земельний податок і орендну плату за період, коли такі території перебували в зоні бойових дій чи окупації;
- мають право на податкову пільгу, яка визначається за офіційно встановленими датами початку та завершення воєнних подій або окупації;
- у випадку ділянок на «ІТ-територіях» – звільнення діє з травня 2024 року.
Легалізація довідки про податкове резидентство нерезидента: позиція ДПС
Державна податкова служба України, враховуючи численні звернення платників податків щодо легалізації довідок про резидентство нерезидентів, надає роз’яснення. Позицію сформовано на основі консультацій з Міністерством юстиції, Міністерством закордонних справ та узгоджено з Міністерством фінансів.
Законодавчі підстави
Відповідно до статті 103 Податкового кодексу України (ПКУ), нерезидент може скористатися звільненням від оподаткування або пониженою ставкою податку на підставі міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування.
Згідно з п. 103.1 ПКУ, застосування міжнародного договору дозволяє:
- звільнити дохід від оподаткування;
- зменшити ставку податку;
- повернути надмірно сплачений податок.
Для цього нерезидент має надати податковому агенту довідку про своє резидентство (п. 103.2, п. 103.4 ПКУ). Така довідка:
- видається уповноваженим органом іноземної держави;
- оформлюється згідно із законодавством цієї держави;
- має бути легалізована та перекладена відповідно до вимог українського законодавства (п. 103.5 ПКУ).
Відповідно до ст. 3.2 ПКУ, якщо міжнародний договір України містить інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, діють положення міжнародного договору.
Легалізація довідки
Згідно зі ст. 13 Закону України «Про міжнародне приватне право», офіційні документи іноземних органів визнаються дійсними в Україні лише за умови їх легалізації, якщо інше не передбачено законом або міжнародним договором.
Для країн-учасниць Гаазької конвенції 1961 року (далі – Конвенція), легалізація не потрібна. Достатньо проставлення апостиля, передбаченого ст. 4 Конвенції. Це підтвердження справжності підпису, печатки або штампа.
Серед документів, які підлягають апостилю (ст. 1 Конвенції):
- судові документи;
- адміністративні документи;
- нотаріальні акти;
- офіційні свідоцтва.
Згідно зі ст. 2-3 Конвенції, документ з апостилем приймається без додаткової легалізації в усіх договірних державах. Також Конвенція дозволяє країнам спрощувати чи скасовувати навіть сам апостиль, якщо це передбачено національним законодавством або двосторонніми домовленостями.
Електронні довідки з апостилем
У 2021 році Спеціальна комісія з питань застосування Гаазької конвенції підтвердила, що електронний апостиль має таку ж силу, як і паперовий. Всі держави-учасниці мають визнавати такі документи.
Нотаріуси України мають право приймати як електронні довідки, так і роздруковані копії електронних документів з апостилем (п. 9 глави 7 Порядку № 296/5). Перевірка здійснюється за відкритими реєстрами, які доступні на сайті Гаазької конференції з міжнародного приватного права або через посилання на електронному апостилі.
Після перевірки нотаріус:
- роздруковує довідку з апостилем;
- засвідчує її як копію «згідно з оригіналом» (із датою, підписом, печаткою);
- виконує нотаріальний переклад відповідно до глави 8 розділу II Порядку № 296/5.
Електронні документи в Україні
За ст. 8 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг», електронний документ має таку ж юридичну силу, як і паперовий. А відповідно до ст. 38 Закону «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», електронні довірчі послуги, надані за законодавством інших країн, не можуть визнаватись недійсними лише через іноземне походження.
Практичне застосування
- Якщо країна є учасницею Гаазької конвенції:
- довідка вважається легалізованою, якщо містить апостиль (паперовий або електронний);
- довідка має бути перекладена та нотаріально засвідчена.
- Якщо країна не є учасницею Гаазької конвенції:
- довідка має пройти консульську легалізацію.
Актуальний перелік країн, які використовують апостиль, доступний на сайті Гаазької конференції https://www.hcch.net/en/instruments/conventions/statustab1e/print/?cid=41
Більш детально про це йдеться у листі ДПС від 26.06.2025 №16234/7/99-00-21-02-03-07.
Податкова реформа 2025: цифровізація, прозорість і підтримка бізнесу
У 2025 році Державна податкова служба України продовжує реалізовувати реформи, передбачені Національною стратегією доходів. Головна ціль – створення податкової системи, яка буде прозорою, зручною та справедливою як для бізнесу, так і для держави.
Е-аудит: старт пілотного проєкту SAF-T UA
У поточному році розпочалося пілотне впровадження електронного аудиту на основі стандартизованого формату SAF-T UA. Основні переваги:
- компанії надають дані у єдиному форматі, що дозволяє здійснювати автоматизований аналіз фінансової інформації;
- податкові перевірки стають менш втручальними: перевірка можлива дистанційно, без фізичного контакту з платником;
- зменшується вплив людського чинника, що сприяє об'єктивності та відкритості процесу.
SAF-T UA є вагомим кроком до гармонізації українського податкового контролю з європейськими стандартами. Бізнес-спільнота та розробники ПЗ запрошуються до участі у тестуванні цієї системи.
Е-акциз: цифровий облік підакцизної продукції
У 2025 році впроваджується електронна система «е-Акциз», яка дозволяє:
- прозоро відстежувати виробництво, обіг і зберігання підакцизної продукції (алкоголь, тютюн, пальне);
- запровадити електронні акцизні марки з QR-кодами;
- скоротити обсяг нелегального обігу таких товарів;
- автоматизувати звітність та контроль за товаропотоками.
Очікується, що ця система не лише полегшить ведення бізнесу, але й збільшить бюджетні надходження за рахунок боротьби з «тіньовим» ринком.
З 1 березня по 31 грудня 2025 року триватиме тестування програмного забезпечення Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин для електронних сигарет.
Нові цифрові сервіси для платників
- розширення функціональності Електронного кабінету: доступ до актів перевірок, інтеграція з банківськими сервісами, оперативні сповіщення;
- спрощення онлайн-процедур – подання звітів, реєстрація податкових накладних, оформлення заяв та запитів.
Сучасний податковий контроль: акцент на аналітику
- менше перевірок, більше аналітики – впроваджуються ризикоорієнтовані моделі контролю;
- оновлення критеріїв ризиків у СМКОР (для блокування та розблокування ПН);
- електронна взаємодія під час перевірок: запити та відповіді здійснюються дистанційно.
Підтримка відповідальних платників
- спрощення процедур для сумлінних платників податків;
- зменшення обсягів контролю та зростання довіри;
- замість санкцій – підтримка: консультації, аналітична допомога, навчання.
Усі ці зміни – частина комплексної податкової трансформації, спрямованої на наближення України до сучасної податкової системи Європейського Союзу: цифрової, прозорої та передбачуваної.
Більше інформації про дії ДПС у межах Національної стратегії доходів до 2030 року доступно на офіційному сайті https://tax.gov.ua/diyalnist-/natsionalna-strategiya-dohodiv/
35 років податковій службі: у Тернополі відзначили День податківця України
Сьогодні в стінах Головного управління ДПС у Тернопільській області урочисто й особливо тепло. Колеги, партнери, ветерани служби та гості зібралися, щоб разом відзначити День податківця України – не просто свято, а 35-ту річницю створення податкової служби.
Захід розпочався хвилиною мовчання – шаною тим, хто ціною життя виборов можливість жити й працювати в незалежній країні.
Зі словами вдячності та гордості до присутніх звернулася в.о. начальника ГУ ДПС у Тернопільській області Ольга Ліщинська: «Ми творимо історію податкової служби вже 35 років. І найцінніше – з нами сьогодні ті, хто стояв біля її витоків, і ті, хто веде службу вперед. Дякую кожному за відданість і силу бути командою, що формує майбутнє».
Податківців привітали й перший заступник начальника Тернопільської обласної військової адміністрації Степан Куйбіда та міський голова Тернополя Сергій Надал, підкресливши ефективне партнерство та вагомий внесок служби в економічну стабільність регіону та держави.
Урочисту атмосферу доповнили приємні миті відзнак. Кращі працівники були нагороджені грамотами, подяками та пам’ятними знаками.
Цей день об’єднав покоління – досвідчених фахівців, які стояли біля витоків служби, та молодих спеціалістів, що рухають її вперед. Він ще раз нагадав: податкова – це не лише про цифри, а про відповідальність, фаховість і командну роботу, яка щодня працює на майбутнє України.
Автоматичні повідомлення про сплату ліцензії: як не пропустити терміни
Законом України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», а саме статтею 54, передбачено, що орган, який видає ліцензії на провадження діяльності з виробництва чи обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та інших пов’язаних товарів, автоматично надсилає суб’єкту господарювання електронні повідомлення про сплату чергового платежу за ліцензію. Такі повідомлення формуються та надсилаються в електронній формі відповідно до статті 42 Податкового кодексу України.
Повідомлення про необхідність внести чергову плату за ліцензію надсилаються завчасно – за 90, 75, 60, 45, 30 та 15 днів до дати, коли потрібно здійснити платіж. Крім того, за 9 днів до граничного строку сплати надсилається окреме повідомлення, в якому вказується дата, з якої дія ліцензії буде припинена, якщо оплата не буде здійснена вчасно.
Відповідно до підпункту 17.1.13 пункту 17.1 статті 17 Податкового кодексу України, платник податків має право самостійно обирати зручний для себе спосіб електронної взаємодії з податковими органами через Електронний кабінет, якщо інше не передбачено самим кодексом. Порядок роботи цього кабінету визначений наказом Міністерства фінансів України від 14 липня 2017 року № 637 (із змінами).
Щоб скористатися Електронним кабінетом, потрібно зайти за адресою https://cabinet.tax.gov.ua або через вебпортал Державної податкової служби. Доступ до приватної частини кабінету відкривається після проходження електронної ідентифікації. Це можна зробити за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП), який видає будь-який офіційний надавач електронних довірчих послуг. Також можна скористатися системами MobileID або BankID через платформу id.gov.ua, а також застосунками Дія.Підпис або «хмарним» КЕП.
Всі повідомлення про сплату ліцензійних платежів, а також повідомлення про припинення дії ліцензії у разі несплати, платник може переглянути у своєму Електронному кабінеті. Для цього потрібно зайти до розділу «Вхідні/вихідні документи» у приватній частині кабінету та відкрити вкладку «Вхідні».
Листування з податковою онлайн: як платникам податків скористатися перевагами Електронного кабінету
Державна податкова служба України нагадує, що платники податків мають можливість вести офіційне листування з податковими органами в електронному вигляді через Електронний кабінет. Це сучасний зручний сервіс, який дозволяє отримувати документи, повідомлення та рішення від ДПС без необхідності особистих візитів до податкової інспекції.
Що таке електронне листування з податковою?
Відповідно до пункту 42.4 статті 42 Податкового кодексу України, платник податків може самостійно обрати формат листування з податковими органами. Для цього достатньо подати Заяву про бажання отримувати документи через Електронний кабінет (форма наведена в додатку 3 до Порядку функціонування Електронного кабінету).
Якщо така заява подана, вся офіційна кореспонденція від податкової надходитиме в електронному форматі через Електронний кабінет із повідомленням на електронну пошту платника про:
- тип документа,
- дату та час його надсилання в кабінет.
Які переваги має електронне листування?
- Оперативність – документи надходять миттєво, без поштових затримок.
- Повідомлення на e-mail – одразу можна дізнатися про нові документи в Електронному кабінеті.
- Доступ до архіву – усі документи зберігаються в електронному вигляді у кабінеті платника.
- Зменшення візитів до податкової – спілкування відбувається дистанційно.
- Безпека та захист персональних даних – сервіс персоналізований, захищений і відповідає чинному законодавству.
- Мінімізація корупційних ризиків – зменшення людського фактору в обслуговуванні.
Що потрібно зробити для переходу на електронне листування?
- Пройти електронну ідентифікацію в Електронному кабінеті (наприклад, за допомогою КЕП).
- Подати Заяву про бажання отримувати документи в електронному вигляді через меню «Листування з ДПС».
- Після подання Заяви – всі офіційні документи надходитимуть через Електронний кабінет, а на електронну пошту – повідомлення.
Отож Електронне листування з податковою - це швидко, зручно та безпечно. Це суттєво економить час платника, забезпечує оперативну взаємодію з податковою службою і дозволяє уникнути паперової бюрократії.
Подайте Заяву – і скористайтеся всіма можливостями Електронного кабінету вже сьогодні.
Порядок нарахування єдиного внеску військовослужбовцям
Платниками єдиного соціального внеску є не лише підприємства та установи, а й органи, які здійснюють виплати грошового забезпечення військовослужбовцям, поліцейським, рятувальникам та іншим особам, які служать у силових структурах, зокрема під час особливого періоду. ЄСВ також сплачується із сум допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах, надбавок і компенсацій, передбачених законом.
До складу грошового забезпечення військових входять посадовий оклад, оклад за званням, щомісячні надбавки, доплати, премії та одноразові виплати. Порядок проходження служби регулюється законодавством, контрактами та відповідними наказами. У випадку смерті військовослужбовця військова частина чи орган, що здійснює виплати, видає відповідний наказ на основі свідоцтва про смерть. Цей документ є підставою для виключення загиблого зі списків особового складу та для проведення належних виплат родині.
У разі загибелі військовослужбовця єдиний внесок нараховується і сплачується на суму грошового забезпечення, яке було нараховано до дати його смерті. Тобто виплати за час служби до дня загибелі оподатковуються внеском на загальних умовах.
Майже 9,7 мільярдів гривень – внесок Тернопільщини до Зведеного бюджету
У першому півріччі 2025 року Тернопільщина забезпечила вагомий внесок у наповнення державної казни. За цей період до Зведеного бюджету України платники області спрямували 9 мільярдів 676,9 мільйона гривень. Перевиконання плану з надходжень до бюджету становить 904,1 млн грн, а порівняно з першим півріччям минулого року бюджет отримав на 1,9 млрд грн більше.
До загального фонду державного бюджету надійшло понад 4,5 мільярда гривень, що на 1,5 мільярда гривень більше, ніж за 6 місяців 2025 року.
Серед основних джерел наповнення:
- податок на додану вартість – 1,7 млрд грн;
- податок на доходи фізичних осіб – понад 1 млрд грн;
- військовий збір – майже 1,1 млрд грн;
- податок на прибуток – 617 млн грн.
Головне управління ДПС у Тернопільській області дякує чесному бізнесу, який незважаючи на складні умови, працює прозоро, сплачує податки та забезпечує економічну стійкість держави. У свою чергу податкова служба й надалі залишатиметься відкритою до діалогу, надаватиме кваліфіковану допомогу й підтримку кожному платнику.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області




