Кременецька міська громада
Тернопільська область, Кременецький район

Новини ОДПC

Дата: 28.07.2025 15:17
Кількість переглядів: 113

Фото без опису

 

 

 

Фермерський єдиний податок: як ФОП стати платником 4-ї групи

Згідно з підпунктом «б» пункту 4 статті 291.4 Податкового кодексу України (ПКУ), до четвертої групи платників єдиного податку можуть належати фізичні особи-підприємці (ФОП), які здійснюють діяльність виключно в рамках фермерського господарства, створеного відповідно до Закону України «Про фермерське господарство» від 19.06.2003 № 973-IV.

Однак, щоб скористатися цим правом, підприємець має дотримуватись таких умов:

- веде господарську діяльність виключно з вирощування, відгодівлі, збору, вилову, переробки та реалізації власної сільськогосподарської продукції;

- здійснює діяльність тільки за місцем своєї податкової адреси;

- не залучає найманих працівників;

- до складу фермерського господарства входять лише члени сім’ї, як це визначено у частині 2 статті 3 Сімейного кодексу України;

- розмір земель сільськогосподарського призначення та/або земель водного фонду, що перебувають у власності або користуванні членів господарства, становить від 0,5 до 20 гектарів загалом.

Якщо всі ці критерії виконано, а інформація про створення сімейного фермерського господарства внесена до ЄДР і передана державним реєстратором до податкової служби, такий ФОП має право на вибір або перехід до 4-ї групи платників єдиного податку.

Як перейти на спрощену систему (4 група):

Процедура переходу або вибору спрощеної системи оподаткування регулюється статтею 298 ПКУ.

Відповідно до підпункту 298.1.1, для цього суб’єкт господарювання має подати заяву до податкового органу за місцем своєї податкової адреси.

У підпункті 298.8.5 п. 298.8 ст. 298 ПКУ зазначено, що ФОП, які встигли подати заяву до закінчення місяця реєстрації, вважаються платниками єдиного податку з дня державної реєстрації.

ФОП, які вже є платниками інших податків, можуть перейти на спрощену систему, подавши заяву не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку нового кварталу, згідно з підпунктом 298.1.4. Такий перехід можливий лише один раз на рік.

Також, згідно з підпунктом 298.1.5, ФОП, який вже перебуває на спрощеній системі, може змінити групу оподаткування, якщо дотримується вимог, що стосуються новообраної групи, подавши відповідну заяву за аналогічним графіком.

Як заповнюється Заява:

Форма заяви затверджена наказом Мінфіну від 16.07.2019 року № 308.

Основні моменти:

  • Вказується контролюючий орган, податковий номер або паспортні дані, ПІБ, податкова адреса, телефон.
  • У розділі 5.1 – дата переходу, у 5.1.1 – група (4), позначка щодо ПДВ.
  • Якщо перехід здійснюється з іншої групи, то в 5.2 зазначається поточна і нова група, а також дата переходу.
  • У розділі 5.3 – дані щодо реєстрації/анулювання ПДВ.
  • Розділи 5.4 і 5.5 не заповнюються.
  • У полі 6 – місце провадження господарської діяльності з обов’язковим зазначенням КАТОТТГ.
  • Поле 7 – кількість найманих працівників: «0».
  • Поле 8 – обрані КВЕДи відповідно до класифікатора.
  • Поле 9 – інформація про наявність або відсутність податкового боргу.
  • Поле 10 – не заповнюється, дохід за попередній рік не зазначається і не додається.

Важливо. Навіть невелика помилка в заяві може стати підставою для відмови у переході. Тому краще заздалегідь перевірити, чи ФОП відповідає усім вимогам 4-ї групи.

 

 

 

 

Що обрати у 20-ОПП, якщо в довіднику немає пункту заправки для власних потреб?

Відповідно до п. 63.3 ст. 63 Податкового кодексу України, платники податків повинні ставати на облік у податкових органах за основним місцем діяльності – це місце проживання (для фізичних осіб) або місцезнаходження (для юросіб). Також вони мають ставати на облік за місцем розташування підрозділів, майна чи об’єктів оподаткування – це так зване неосновне місце обліку.

Щоб повідомити податкову про об’єкти оподаткування або інші пов’язані з діяльністю об’єкти, необхідно подати Заяву за формою № 20-ОПП. Порядок її заповнення та подання визначено наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588.

Таку заяву потрібно подати протягом 10 робочих днів з моменту створення, реєстрації чи відкриття об’єкта – за основним місцем обліку платника.

У Заяві надається інформація про всі об’єкти: як власні, так і орендовані або передані в оренду.

Під час заповнення застосовується принцип укрупнення інформації, тобто групування однотипних об’єктів. Але цей принцип не діє для об’єктів рухомого чи нерухомого майна, які підлягають реєстрації у держорганах (наприклад, авто чи нерухомість із держномерами).

Заповнення Заяви має відповідати Пам’ятці, яка додається до форми, а графа 3 «Тип об’єкта оподаткування» – обирається з рекомендованого довідника, розміщеного на сайті ДПС: https://tax.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/dovidniki-/127294.html.

Тип об’єкта слід обирати, враховуючи його призначення, сферу діяльності та наявність відповідного типу в довіднику. У графі 4 «Найменування об’єкта» можна конкретизувати, що саме це за об’єкт.

Наприклад, якщо ви використовуєте пункт заправки паливом для власних потреб (цистерна, колонка тощо), дані про нього подаються згідно з принципом укрупнення. У довіднику є відповідні типи, до яких можна віднести такий об’єкт: АЗС, бензоколонка, паливний склад, пересувна АЗС, паливно-заправочний комплекс тощо. При цьому в графі 4 вказується точна назва об’єкта (наприклад: «Цистерна для заправки власного транспорту»).

 

 

 

 

Як оформити письмові звернення до ДПС: інструкція для громадян?

Громадянин України має гарантоване Конституцією право звертатися із зауваженнями, пропозиціями, заявами чи скаргами до органів державної влади, місцевого самоврядування, а також до підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності. Це право закріплене в статті 40 Конституції України та деталізується Законом України «Про звернення громадян» від 02.10.1996 № 393/96-ВР (Закон № 393). Звернення можуть бути подані як письмово, так і в електронній формі, і мати індивідуальний або колективний характер.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 393, громадяни мають право звертатися з пропозиціями, зауваженнями щодо роботи органів, із заявами або клопотаннями про реалізацію своїх прав, а також зі скаргами про їх порушення. Стаття 3 цього ж Закону уточнює, що звернення може бути пропозицією, заявою або скаргою, і може бути викладене усно чи письмово.

Письмове звернення має містити обов’язкові реквізити, визначені статтею 5 Закону № 393: прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), місце проживання, суть питання, дату, підпис. Електронне звернення також має містити адресу електронної пошти. Водночас, як зазначено в Порядку № 297, затвердженому наказом Мінфіну від 15.06.2020 № 297, для електронного звернення не обов’язковий кваліфікований електронний підпис, але його слід оформити як скан-копію підписаного документа.

Щодо мови, то звернення повинні подаватися українською мовою, згідно з вимогами Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25.04.2019 № 2704-VIII, який у статтях 1 і 2 встановлює обов’язковість використання державної мови в усіх сферах публічного життя, включаючи спілкування з органами влади.

Органи ДПС, як і інші державні установи, зобов’язані зареєструвати звернення, розглянути його та надати обґрунтовану відповідь у строки, визначені законом. Якщо питання не належить до компетенції ДПС, згідно з статтею 7 Закону № 393 та пунктом 7 розділу IV Порядку № 297, звернення пересилається відповідному органу протягом п’яти днів, а громадянина інформують про це.

Звернення, що не відповідає вимогам (без підпису, без адреси тощо), повертається заявнику не пізніше ніж через десять днів (пункт 13 розділу ІІ Порядку № 297). Анонімні звернення, а також повторні звернення з того самого питання, якщо перше вже було розглянуто по суті, не підлягають розгляду (пункти 17 і 19 Порядку № 297).

Відмова в розгляді звернення з причин, пов’язаних із національністю, мовою, віком, статтю, політичними переконаннями чи віросповіданням – заборонена (пункт 6 розділу І Порядку № 297).

Варто зазначити, що Закон № 393 стосується саме звернень громадян, тобто фізичних осіб. Якщо ж звертається юридична особа чи інший суб’єкт господарювання, то розгляд таких звернень здійснюється вже на підставі Податкового кодексу України або інших відповідних законів, а не Закону № 393.

 

Фото без опису

 

 

 

 

Тернопільщина: бюджет отримав понад 2,2 мільйони гривень транспортного податку

За перше півріччя цього року власники елітних автомобілів сплатили до місцевих бюджетів Тернопільської області 2 млн 247,4 тис. грн транспортного податку. Це на 34% або 566,1 тис. грн більше, ніж за аналогічний період минулого року.

Основними платниками стали юридичні особи, які перерахували 1 млн 801,7 тис. гривень. Фізичні особи поповнили місцеві бюджети на 445,7 тис. гривень.

Варто нагадати, що транспортний податок сплачують власники легкових автомобілів, які випущені не більше 5 років тому. Середньоринкова вартість таких автівок має становити понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (у 2025 – 3 млн грн). 

Ставка транспортного податку – 25 тис. грн за кожний автомобіль. 

Перелік легкових автомобілів визначає Мінекономіки, повний список  розміщує на своєму офіційному вебсайті (www.me.gov.ua) щороку до 1 лютого податкового (звітного) року. 

У 2025 році до переліку потрапили такі марки автомобілів: AstonMartin, Audi, Bentley, BMW, GMC, Hymer-Mercedes, Ineos, Jaguar, Lamborghini, LandRover, Lexus, Lotus, Lincoln, McLaren, Maserati, Mercedes-AMG, Mercedes-Benz, Mercedes-Maybach, Porsche, Rolls-Royce, Toyota. 

Повідомлення про нараховану суму транспортного податку юридичні особи отримують у своєму електронному кабінеті.  

Для фізичних осіб формують  податкові повідомлення-рішення та надсилають поштою за місцем податкової адреси. Якщо ж фізособи подавали заявку на листування з органами ДПС в електронному вигляді, то отримують нарахування в електронному  кабінеті.

 

 

 

Сектор інформаційної взаємодії

Головного управління ДПС у Тернопільській області


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь