Новини ОДПC

Обов’язки ФОП щодо сплати єдиного внеску
Фізичні особи – підприємці (ФОП), у тому числі ті, хто перебуває на спрощеній системі оподаткування, є платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ). Це передбачено пунктом 4 частини першої статті 4 Закону України від 08.07.2010 року № 2464-VI (Закон № 2464). Винятком є лише електронні резиденти.
Для ФОП на спрощеній системі оподаткування ЄСВ нараховується на суми, які вони самі визначають для себе, але ця сума не може бути більшою за максимальну базу нарахування, встановлену законом. У будь-якому випадку, вона не може бути меншою за мінімальний страховий внесок (пункт 3 частини першої статті 7 Закону № 2464). Мінімальний страховий внесок обчислюється як добуток мінімальної заробітної плати та ставки ЄСВ (22%) за відповідний місяць (пункт 5 частини першої статті 1 і частина п’ята статті 8 Закону № 2464).
Сплачувати ЄСВ потрібно незалежно від наявності доходу або фінансового стану платника. Це встановлено частиною дванадцятою статті 9 Закону № 2464.
Разом із тим, закон передбачає право на звільнення від сплати ЄСВ за себе для певних категорій осіб. Так, ФОП на спрощеній системі оподаткування можуть не сплачувати ЄСВ, якщо вони отримують пенсію за віком або за вислугою років, є особами з інвалідністю або досягли віку, встановленого статтею 26 Закону України № 1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», та отримують відповідну пенсію чи соціальну допомогу. Але в цьому випадку участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування є добровільною (частина четверта статті 4 Закону № 2464).
Додатково, ФОП на спрощеній системі, які мають основне місце роботи або уклали гіг-контракт з резидентом Дія Сіті (відповідно до Закону України № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні»), звільняються від сплати ЄСВ за себе за ті місяці, за які роботодавець сплатив за них внесок у розмірі не меншому за мінімальний страховий внесок. Якщо ж внесок сплачено в меншому розмірі, ФОП має право самостійно доплатити, але сума не повинна перевищувати максимальну базу нарахування і не може бути меншою за мінімальний страховий внесок.
Окремі звільнення передбачені для ФОП у період дії особливого стану. Згідно з розділом VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464, ФОП (у тому числі на спрощеній системі), які були мобілізовані або призвані на військову службу (в тому числі резервісти), звільняються від виконання своїх обов’язків (зокрема, сплати ЄСВ), якщо вони не є роботодавцями. Це стосується як мобілізації під час особливого періоду, так і перебування на військовій службі за контрактом. Те саме стосується осіб, які проживають або зареєстровані на тимчасово окупованій території України.
Також звільняються від обов’язків зі сплати ЄСВ ФОП (на спрощеній системі), які були позбавлені особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України (відповідно до Закону України від 26 січня 2022 року № 2010-IX «Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей»). У такому разі, за заявою члена сім’ї або самого платника після його звільнення або лікування, держава скасовує обов’язок зі сплати ЄСВ, недоїмки, пені та штрафів на весь період позбавлення волі і ще на 6 місяців після звільнення.
Оподаткування авто, доданого до Переліку після 1 лютого
Відповідно до підпункту 267.1.1 пункту 267.1 статті 267 Податкового кодексу України від (ПКУ), платниками транспортного податку є фізичні та юридичні особи, у тому числі нерезиденти, які володіють зареєстрованими в Україні згідно з чинним законодавством легковими автомобілями, що згідно з п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 ПКУ визнаються об’єктами оподаткування.
Згідно з п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 ПКУ, об’єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких перевищує 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного податкового (звітного) року.
Вартість визначається Міністерством економіки, довкілля та сільського господарства України (Мінекономіки) за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, станом на 1 січня звітного року. При розрахунку враховуються марка, модель, рік випуску, об’єм циліндрів двигуна та тип пального.
Щорічно до 1 лютого Мінекономіки публікує на своєму офіційному вебпорталі перелік легкових автомобілів, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) і середньоринкова вартість яких перевищує встановлений поріг. У цьому переліку зазначаються марка, модель, рік випуску, об’єм циліндрів двигуна та тип пального.
Порядок визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів регламентує постанова Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 року № 66 «Про затвердження Методики визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів та внесення змін у додатки 1 і 2 Порядку визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів» (Методика).
Відповідно до п. 13 Методики, якщо на вебпорталі Мінекономіки немає інформації про автомобіль, який має ознаки об’єкта оподаткування транспортним податком, міністерство за запитом ДПС або власника автомобіля визначає його середньоринкову вартість, вносить зміни до переліку та публікує оновлені дані.
Крім того, згідно з п. 14 Методики, власник авто може самостійно отримати інформацію про середньоринкову вартість на вебпорталі Мінекономіки, ввівши дані про марку, модель, рік випуску, об’єм циліндрів та тип пального.
Таким чином, ключовою підставою для віднесення транспортного засобу до об’єктів оподаткування є його наявність у затвердженому переліку. Якщо Мінекономіки доповнює цей перелік автомобілем навіть після 1 лютого звітного року, він вважається об’єктом оподаткування з 1 січня цього ж року.
Чи можна коригувати реквізити рядків 07 – 108 заголовної частини Розрахунку?
Наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 затверджені форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (Розрахунок) та Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (Порядок № 4).
Пунктом 1 розд. III Порядку № 4 визначено, зокрема, що у рядках 07-108 заголовної частини Розрахунку зазначається:
рядок 07 – зазначається код основного виду економічної діяльності, заповнюється згідно з класифікацією видів економічної діяльності ДК 009:2010;
рядок 08 – зазначається клас професійного ризику виробництва (у разі подання Розрахунку за період до 01 січня 2016 року);
рядок 09 – позначкою «Х» зазначаються відповідні ознаки платника податків:
091 – роботодавець, якщо Розрахунок подається юридичною особою або фізичною особою – підприємцем, що використовує працю найманих працівників;
092 – бюджетна установа;
093 – підприємство, організація всеукраїнської громадської організації осіб з інвалідністю, зокрема Українського товариства глухих та Українського товариства сліпих;
094 – підприємство, організація громадської організації осіб з інвалідністю;
095 – резидент Дія Сіті;
рядок 10 – зазначається чисельність працівників за звітний період;
рядок 101 – середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період, у тому числі:
рядок 101.1 – працівників, яким відповідно до чинного закону встановлено інвалідність, осіб;
рядок 101.2 – працівників, що мають додаткові гарантії в сприянні працевлаштуванню;
рядок 102 – облікова кількість штатних працівників;
рядок 103 – кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату (крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення);
рядок 104 – кількість застрахованих осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення;
рядок 105 – кількість застрахованих осіб у звітному періоді з числа непрацюючих інших з подружжя працівників дипломатичної служби, яким нараховано єдиний внесок;
рядок 106 – жінок;
рядок 107 – чоловіків;
рядок 108 – кількість створених нових робочих місць у звітному періоді.
Порядок проведення коригувань Розрахунку визначений розд. V Порядку № 4.
Коригування вказаних рядків 07-108 заголовної частини Розрахунку розд. V Порядку № 4 не передбачено.
Як фізичній особі внести зміни до ДРФО – платників податків
Податкова служба веде Державний реєстр фізичних осіб – платників податків. У ньому зберігаються дані про кожного платника, зокрема суми доходів, утриманих і сплачених податків та військового збору.
Облік ведеться за реєстраційним номером облікової картки платника податків (РНОКПП). Якщо людина відмовилась від отримання РНОКПП через релігійні переконання, її дані фіксуються за паспортом (із відповідною відміткою).
У реєстрі накопичуються відомості на підставі звітів податкових агентів (роботодавців, банків тощо). З 1998 року інформація подається у формах звітності: раніше – у формі № 1ДФ, а зараз – у складі Додатку 4ДФ до Податкового розрахунку. З 2025 року такі звіти подаються щомісяця (раніше були щоквартальні).
Фізична особа може отримати дані про свої доходи і податки з Державного реєстру у вигляді спеціальної довідки (форма наведена в Положенні про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822 (Положення № 822)). Якщо інформації про доходи немає – видається форма з відміткою про їх відсутність.
Важливо, якщо податковий агент припустився помилки (наприклад, неправильно вказав РНОКПП працівника), то в реєстрі дохід буде зараховано не тій людині, якій треба, а тій, чий код вказано у звіті.
Виправлення таких помилок здійснюється шляхом подання уточнюючого розрахунку та уточнюючого Додатку 4ДФ. Це повинен зробити саме той податковий агент, який подав звіт з помилкою. Уточнюючий розрахунок містить тільки ті додатки, де виправляються дані.
Тому, якщо фізична особа бачить, що у Державному реєстрі її доходи відображені неправильно або зайво, їй необхідно звернутися до свого податкового агента (наприклад, роботодавця). Саме він повинен виправити дані і подати уточнюючу звітність.
Майже 3 мільйони гривень від елітних авто: надходження транспортного податку на Тернопільщині
За січень-липень цього року власники легкових автомобілів преміум-класу сплатили до місцевих бюджетів Тернопільської області 2 млн 907,8 тис. грн транспортного податку. Це на 40% або 831 тис. грн більше, ніж за аналогічний період минулого року. Очікуваний показник перевищено на 1,4 млн грн, тобто майже вдвічі.
Основними платниками стали юридичні особи, які перерахували понад 2,1 тис. гривень. Фізичні особи поповнили місцеві бюджети на 785,5 тис. гривень.
Згідно з чинним законодавством, об’єктом оподаткування транспортним податком є легкові автомобілі, не старші п’яти років, ринкова вартість яких перевищує 375 мінімальних зарплат. У 2025 році ця межа становить 3 мільйони гривень.
Ставка податку – 25 тисяч гривень на рік за кожне авто.
Перелік моделей, які підпадають під оподаткування, щороку затверджується Міністерством економіки. У 2025 році до нього потрапили моделі таких марок, як: Aston Martin, Audi, Bentley, Jaguar, Lamborghini, Lexus, Maserati, Mercedes-Maybach, Porsche, Rolls-Royce та інші.
Перевірити актуальний список моделей можна за посиланням: https://me.gov.ua/view/6562e25f-8f3d-44bf-8436-ac495218255c
Бізнес Тернопільщини спрямував майже 30 млн грн на охорону довкілля
Підприємства Тернопільської області упродовж січня-липня цього року сплатили 29,9 млн грн екологічного податку. Це на 6,5 млн грн більше, ніж за аналогічний період минулого року. Очікувані показники надходжень перевищено майже вдвічі: до бюджету додатково надійшло близько 13 млн гривень.
Нагадаємо, що екологічний податок – це загальнодержавний обов’язковий платіж, який підприємства здійснюють за:
- викиди забруднюючих речовин у повітря стаціонарними джерелами;
- скиди у водні об’єкти;
- розміщення відходів (окрім безпечних, що можуть бути використані як вторсировина);
- утворення та зберігання радіоактивних відходів.
Екоподаток – це не лише фінансовий обов’язок, а й форма відповідальності бізнесу за використання природних ресурсів. Частина коштів спрямовується на екологічні програми: покращення стану довкілля, утилізацію відходів, модернізацію очисних споруд та інші природоохоронні заходи.
Детальніше про особливості справляння екологічного податку – у розділі «Онлайн-навчання» за посиланням: https://tax.gov.ua/baneryi/onlayn-navchannya/ekologichniy-podatok/
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області




