Новини ОДПC

Податковий календар на 15 вересня 2025 року
Останній день подання:
- платником єдиного податку заяви про перехід на іншу групу платника єдиного податку;
- платником інших податків і зборів заяви про перехід на спрощену систему
Довідково. Для своєчасного подання звітності до Державної податкової служби України та сплати податків і зборів до бюджету України пропонуємо користуватися інтерактивним Податковим календарем на вересень 2025 року, розміщеним на платформі Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу (ЗІР) за посиланням https://zir.tax.gov.ua/main/calendar/ (для зміни місяця використовуйте стрілку).
30 вересня 2025 року – граничний термін подання звітності з трансфертного ціноутворення за 2024 рік
Державна податкова служба України нагадує про необхідність своєчасного подання звітності з трансфертного ціноутворення. Останнім днем подання цих документів за 2024 звітний рік є 30 вересня 2025 року.
Відповідно до Податкового кодексу України:
- Звіт про контрольовані операції (Звіт про КО) подають платники, які здійснювали їх у 2024 році;
- Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній (Повідомлення про МГК) подають платники, які є учасниками міжнародних груп компаній та здійснювали контрольовані операції.
Звітність подається в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Під час складання документів необхідно керуватися:
- Порядком складання Звіту про контрольовані операції, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 18.01.2016 № 8 (зі змінами);
- Порядком складання Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.12.2020 № 764 (зі змінами).
Особливу увагу слід звернути на операції з постійними представництвами нерезидентів. Такі операції для цілей трансфертного ціноутворення прирівнюються до операцій з нерезидентами та визнаються контрольованими за наявності критеріїв, визначених у Податковому кодексі України.
Водночас законодавством передбачено відповідальність за неподання або несвоєчасне подання звітності:
- за неподання Звіту про КО – 908 400 грн;
- за неподання Повідомлення про МГК – 302 800 грн.
Для зручності завчасно ознайомтеся із алгоритмами заповнення звітності, розміщеними на вебпорталі ДПС за посиланнями:
- матеріали щодо Звіту про КО,
- матеріали щодо Повідомлення про МГК.
Закликаємо платників податків своєчасно подавати звітність з трансфертного ціноутворення та дотримуватися встановлених вимог.
Довідково:
Відповідно до підпункту «а» підпункту 14.1.122 пункту 14.1 статті 14 Кодексу нерезиденти – це іноземні компанії, організації, партнерства та інші об’єднання осіб, утворені відповідно до законодавства інших держав, їх зареєстровані (акредитовані або легалізовані) відповідно до законодавства України філії, представництва та інші відокремлені підрозділи з місцезнаходженням на території України, а також правові утворення без статусу юридичної особи, створені відповідно до законодавства іноземних держав або територій, які не є резидентами України, відповідно до положень Кодексу.
Визначення постійного представництва як платника податку не змінює його статусу як нерезидента, тому операції резидента з постійним представництвом нерезидента в Україні для цілей трансфертного ціноутворення прирівнюються до операцій з нерезидентом.
Отже, якщо господарські операції, що здійснює платник податків з постійним представництвом нерезидента, відповідають критеріям, встановленим у підпунктах 39.2.1.1, 39.2.1.4, 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, такі операції визнаватимуться контрольованими.
Водночас критерії, передбачені підпунктами «в» та «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, застосовуються саме до нерезидента, який здійснює господарську діяльність на території України через постійне представництво.
У зв’язку з цим у Відомостях про особу, що здійснює контрольовані операції, у Звіті про КО зазначаються дані про контрагента-нерезидента саме в його країні реєстрації.
Податкова соціальна пільга: як скористатися особам з інвалідністю та батькам дітей з інвалідністю
Головне управління ДПС у Тернопільській області інформує, що особи з інвалідністю та батьки дітей з інвалідністю можуть скористатися податковою соціальною пільгою. Така пільга дозволяє зменшити суму оподатковуваного доходу та знизити розмір податку на доходи фізичних осіб, що утримується із заробітної плати (стаття 169 Податкового кодексу України).
Хто має право на пільгу
у розмірі 150 % прожиткового мінімуму
- платники податку, які утримують дитину з інвалідністю – у розрахунку на кожну таку дитину віком до 18 років.
- особи з інвалідністю I або II групи (у тому числі з дитинства),
у розмірі 200 % прожиткового мінімуму:
- особи з інвалідністю I та II групи з числа учасників бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни.
Умови застосування пільги
- Пільга застосовується до заробітної плати (та прирівняних до неї виплат, компенсацій і винагород), нарахованої протягом звітного місяця.
- Місячний дохід такого платника не повинен перевищувати суму, що дорівнює: прожитковий мінімум для працездатної особи на 1 січня звітного року × 1,4 (результат округлюється до найближчих 10 грн).
Як отримати
Слід подати роботодавцю:
- заяву про застосування пільги
- документи, які підтверджують право особи на неї (копію пенсійного посвідчення або довідку медико-соціальної експертизи, для батьків дітей з інвалідністю – копію свідоцтва про народження дитини, копію рішення органу опіки і піклування про встановлення опіки чи піклування (якщо звертається опікун), пенсійне посвідчення дитини, медичний висновок, виданий МОЗ, тощо).
Професійно, доступно і в доброзичливій атмосфері: перші відгуки про Офіс податкових консультантів у Тернополі
Для кожного підприємця важливо мати надійного партнера, особливо тоді, коли йдеться про податкові питання. Саме з такою метою в Головному управлінні ДПС у Тернопільській області працює Офіс податкових консультантів – простір, де бізнес і громадяни можуть отримати безоплатні, зрозумілі та професійні консультації. Тут пояснюють складне простою мовою, допомагають уникати помилок і сприяють тому, щоб взаємодія платників з податковою службою була заснована на довірі та співпраці.
Нещодавно послугами Офісу скористався тернопільський підприємець Роман Погайдак, який займається виробництвом меблів. Його цікавило питання своєчасності подання звітності та правильності відображення доходів у декларації.

«Я прийшов із конкретними питаннями, але отримав значно більше, ніж очікував. Консультанти не тільки пояснили всі нюанси у простій і доступній формі, а й одразу перевірили мої розрахунки по бюджету. Для мене, людини далекої від податкових тонкощів, це величезна підтримка. Вразило, що спеціалісти не обмежуються формальними відповідями – вони справді зацікавлені, щоб підприємець працював упевнено й без зайвих ризиків. Атмосфера в Офісі доброзичлива, і тут відчуваєш себе не відвідувачем, а партнером», – зазначив Роман Погайдак.
Офіс податкових консультантів у Тернополі працює за адресою: вул. Білецька, 1. Графік роботи: з понеділка по четвер з 8:15 до 17:30, у п’ятницю – з 8:15 до 16:15, перерва з 12:00 до 13:00.
Новий сервіс ДПС України покликаний зробити взаємодію з платниками прозорою, зручною та результативною. Це ще один приклад того, як податкова змінюється у бік сучасного сервісу, де головним пріоритетом є підтримка громадян і бізнесу.
Податкова знижка: встигніть оформити до 31 грудня 2025 року
Головне управління ДПС у Тернопільській області нагадує громадянам про можливість скористатися податковою знижкою. Це право передбачено для платників податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), які протягом року здійснювали витрати, що підлягають компенсації з бюджету.
Документи на отримання податкової знижки за витратами 2024 року можна подавати до 31 грудня 2025 року
Хто має право на податкову знижку?
Податкову знижку, згідно зі статтею 166 Податкового кодексу України, можуть отримати фізичні особи – громадяни України, які:
- отримують доходи у вигляді заробітної плати, з яких утримано ПДФО;
- у звітному році фактично понесли певні витрати, визначені Податковим кодексом України.
До витрат, які включаються до податкової знижки, належать:
1. Оплата навчання – за себе або членів сім’ї першого ступеня споріднення або особи, над якою встановлено опіку чи піклування, якщо кошти сплачені українським закладам освіти.
2. Пожертвування та благодійні внески – у вигляді пожертвувань або благодійних внесків неприбутковим організаціям, але не більше ніж 4 % від загального доходу.
3. Оплата за користування іпотечним житловим кредитом – частина суми процентів за користування кредитом.
4. Страхові платежі та пенсійні внески – за договорами довгострокового страхування життя, недержавного пенсійного забезпечення, за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом.
5. Витрати на допоміжні репродуктивні технології – оплата допоміжних репродуктивних технологій, але не більше ніж сума, що дорівнює третині доходу у вигляді заробітної плати за звітний податковий рік.
6. Оплата державних послуг – вартість державних послуг, пов'язаних з усиновленням дитини, включаючи сплату державного мита.
7. Витрати на будівництво (придбання) доступного житла – суми витрат на сплату видатків на будівництво (придбання) доступного житла.
8. Витрати на оренду житла – для внутрішньо переміщених осіб (за певних умов).
9. Витрати на придбання акцій підприємства Дія Сіті – витрати на придбання акцій, емітентом яких є юридична особа, яка набула статус резидента Дія Сіті.
Як отримати податкову знижку?
Для отримання податкової знижки платник податків подає декларацію про майновий стан та доходи до контролюючого органу, в якому перебуває на обліку. До декларації додаються підтверджувальні документи (копії квитанції, чеків, платіжних доручень, копії договорів про надання послуг, документи про ступінь споріднення тощо), а також паспорт та ідентифікаційний код.
Податкова декларація подається за вибором платника податків в один із таких способів:
а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою в орган ДПС за місцем обліку;
б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
в) через Електронний кабінет платника чи застосунок «Моя податкова».
Понад 23 млн грн вже повернуто громадянам завдяки податковій знижці
Станом на 1 вересня цього року 8612 мешканців Тернопільщини подали податкові декларації про отримані доходи, що на 316 осіб більше, ніж за аналогічний період минулого року.
З цієї кількості:
- 3730 декларацій подані громадянами, які були зобов’язані задекларувати свої доходи;
- 4882 декларації подані тими, хто вирішив скористатися правом на податкову знижку.
Тож саме ті громадяни, які прагнуть повернути частину коштів через механізм податкової знижки, проявили особливу активність. Упродовж січня-серпня 4882 особи задекларували до повернення понад 25 млн гривень. Для порівняння: у 2024 році за той самий період подали декларації 4775 громадян, де було зазначено 11,8 млн грн до повернення.
Завдяки перерахункам уже 4622 громадянам повернуто 23,4 млн гривень. Це яскраво демонструє ефективність податкової знижки як інструменту підтримки громадян.
Нагадуємо: скористатися правом на податкову знижку за результатами 2024 року можна до 31 грудня 2025 року включно. Не втратьте можливість повернути частину витрат і подбайте про своєчасне подання декларації.
Леся Карнаух: ДПС працює над удосконаленням функціоналу Електронного кабінету платника податків
Державна податкова служба працює над удосконаленням низки цифрових інструментів, зокрема Електронного кабінету платника податків. Про це під час зустрічі з бізнесом Волинської області повідомила в. о. Голови ДПС Леся Карнаух.
Це 15-та така зустріч в регіонах із бізнесом. До неї долучився очільник Волинської ОДА Іван Рудницький. Участь у заході взяли понад 70 підприємців та представників бізнес-асоціацій.
«Є запит платників податків на удосконалення цифрових сервісів Податкової. Вже працюємо над цим. Зокрема, над удосконаленням Електронного кабінету платника податків. Електронний кабінет – корисний інструмент. Але зауважень до його функціоналу з боку платників податків чимало. Він не завжди відповідає очікуванням, і про це кажуть користувачі. Заскладний інтерфейс та деякі функції потребують доопрацювання», – наголосила Леся Карнаух.
В. о. Голови ДПС зазначила, що податкова працює над тим, щоб Кабінет був зручним, простим, швидким і зрозумілим.
«Хочемо, щоб Електронний кабінет став сервісом, яким комфортно та зручно користуватися», – додала вона.
Під час зустрічі також обговорили питання щодо мораторію на перевірки.
ДПС виконує рішення РНБО. Наразі йдеться не про повну заборону, а про часткове обмеження.
«Перевіряємо тільки тих суб’єктів, які мають високі ризики. Сумлінному бізнесу боятися немає чого. До речі, у серпні вже на третину скоротили кількість фактичних перевірок, порівняно з липнем», – зазначила вона.
Ще одне важливе питання – блокування податкових накладних
«З початку року ми запровадили дієві механізми, які вже дозволили вдвічі зменшити кількість заблокованих податкових накладних, а також вдвічі скоротити кількість підприємств, віднесених до категорії ризикових», — нагадала Леся Карнаух.
Більше того, Уряд підтримав ініціативу ДПС щодо внесення змін до постанови № 1165, які зменшать майже вдвічі кількість платників податків, які стикаються з блокуванням податкових накладних.
В. о. Голови ДПС також закликала підприємців активніше користуватися послугами Офісів податкових консультантів. Вона подивилася як робота Офісу організована в Луцьку. Попит на послуги є.
Це новий формат спілкування з платником. Такі Офіси відкрили вже в 20 регіонах. Це мережа пунктів допомоги, де кожен може вирішити проблему, яка існує та отримати якісну та оперативну консультацію. Головне – це спілкування віч-на-віч.
«Закликаю бізнес активніше користуватися послугами Офісів. Бо це колосальна економія часу, нервів та ресурсу», – наголосила вона.
Значна кількість аграріїв порушили питання щодо забезпечення належного використання землі та справедливого ведення бізнесу в цій сфері. Зокрема, щоб унеможливити схеми так званого вирощування чорного зерна на необлікованих землях і відповідно нарахування справедливих податків тим, хто використовує землю і легально вирощує сільськогосподарську продукцію. ДПС в тісній співпраці з територіальними громадами і з регіональною владою працює над цим питанням.
Обговорили також питання щодо запровадження SAF-T UA та електронного аудиту, еАкцизу, банківської таємниці, онлайн продажів тощо.
Леся Карнаух подякувала всім платникам за роботу.
«Бо ми разом працюємо на економіку країни та її оборону. А такі зустрічі роблять партнерство міцнішим та підвищують довіру», – додала в. о. Голови ДПС.
З увагою до кожного звернення: податківці Тернопільщини розглянули від громадян 427 звернень
ГУ ДПС у Тернопільській області продовжує працювати у форматі відкритого діалогу з платниками податків. Упродовж січня-серпня 2025 року до ГУ ДПС у Тернопільській області надійшло 444 звернення громадян, з яких 191 звернення надійшло засобами електронного зв’язку, 207 – поштою, від міністерства та інших органів влади – 30, від інших установ, організацій – 16.
Громадяни звертаються з питаннями, які стосуються фінансової та податкової політики, а саме: щодо інформування про ухилення від сплати податків – 37 звернень (8%), контрольно-перевірочна робота – 43 звернення (10%), щодо сплати місцевих податків, в тому числі податку на майно – 274 звернення (62%), реєстрація та облік платників податків – 19 звернень (4%), податкова звітність – 15 звернень (3 %), єдиний соціальний внесок – 4 звернення (1 %), з інших питань – 52 звернення (12 %).
За даний період ГУ ДПС у Тернопільській області розглянуто 427 звернень (96% від усіх звернень). За результатами розгляду звернень: дано роз’яснення – 74 звернення, вирішено позитивно – 345 звернень, 8 звернень не підлягали розгляду відповідно до статті 8 Закону України «Про звернення громадян».
Порушень посадовими особами ГУ ДПС у Тернопільській області положень законодавства про звернення громадян, не вирішення порушених у зверненні громадянина обґрунтованих питань, які належать до компетенції посадових осіб, що призвело до повторних звернень, а також термінів надання відповідей на звернення громадян чи фактів ненадання відповідей не встановлено.
За вісім місяців надійшло 8 анонімних звернень. Колективних та масових звернень не надходило.
За соціальним станом авторів звернень - 14 звернень від пенсіонерів, 4 звернення від військовослужбовця, по 426 зверненнях соціальний стан не визначено.
За категоріями авторів звернень – 5 звернення від учасника бойових дій, 2 звернення від особи з інвалідністю ІІ групи, 2 звернення від учасників війни, 1 звернення від ветерана військової служби, по 434 зверненнях категорія авторів звернень не визначена.
Бізнес на Тернопільщині: понад 4,5 тисячі нових підприємців за вісім місяців
З початку року в ГУ ДПС Тернопільщини зареєстровано 4550 нових суб’єктів господарювання. Переважна більшість (4112) – це фізичні особи-підприємці, а ще 438 – юридичні особи.
Загалом станом на 1 вересня 2025 року в області на обліку перебуває 69689 основних платників, серед яких 42909 самозайнятих осіб і 26780 юридичні особи.
Сучасний бізнес – онлайн
Щоб вести справи швидко, зручно та без черг, підприємці можуть користуватися електронними сервісами ДПС, які працюють цілодобово.
Електронний кабінет та мобільний застосунок «Моя податкова» дозволяють дистанційно подавати звітність, сплачувати податки, отримувати довідки та надсилати листи до податкової.
Перелік усіх сервісів доступний на вебпорталі ДПС.
А для тих, хто хоче особистої консультації, у Тернополі на вул. Білецька, 1, розпочав роботу Офіс податкових консультантів – тут допоможуть знайти рішення для будь-якої податкової ситуації.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області




