Новини ОДПC

Бартерні операції за Податковим кодексом: правила для загальної та спрощеної систем
Варто нагадати, що відповідно до підпункту 14.1.10 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (ПКУ), бартерна (товарообмінна) операція – це господарська операція, за якої розрахунки за товари, роботи чи послуги проводяться не грошима, а в натуральній формі в межах одного договору.
Згідно зі статтями 715 та 716 Цивільного кодексу України, за договором міни (бартеру) кожна сторона зобов’язується передати іншій стороні свій товар у власність в обмін на інший. Таким чином, кожна зі сторін одночасно виступає продавцем свого товару і покупцем того, який отримує взамін. До договору міни застосовуються загальні правила, що діють для договорів купівлі-продажу, поставки або контрактації, якщо це не суперечить суті таких відносин.
Відповідно до пункту 177.2 статті 177 ПКУ, об’єктом оподаткування для фізичних осіб-підприємців, які працюють на загальній системі, є чистий оподатковуваний дохід. Це різниця між усім отриманим доходом (як у грошовій, так і в натуральній формі) та підтвердженими документами витратами, пов’язаними з підприємницькою діяльністю.
Отже, законодавство не встановлює жодних обмежень для здійснення бартерних операцій або взаємозаліків фізичними особами-підприємцями, які перебувають на загальній системі оподаткування.
Водночас відповідно до пункту 291.6 статті 291 ПКУ, платники єдиного податку третьої групи мають право проводити розрахунки лише у грошовій формі – готівковій або безготівковій, у тому числі з використанням електронних грошей. Оскільки бартерна операція передбачає негрошовий розрахунок, юридичні особи та фізичні особи-підприємці, які перебувають на спрощеній системі (третя група), не можуть здійснювати такі операції або погашати заборгованість іншим способом, ніж грошовим.
Екоподаток без об’єкта: до якого органу ДПС подавати заяву?
Якщо підприємство або організація не планує протягом року здійснювати діяльність, пов’язану з викидами в повітря, скидами у воду, розміщенням відходів чи утворенням радіоактивних речовин, воно повинно повідомити про це податкову службу. Для цього платник екологічного податку подає заяву довільної форми до податкового органу за місцем, де розташовані потенційні джерела забруднення. У заяві зазначається, що протягом року в нього не буде об’єкта оподаткування екологічним податком.
Якщо ж платник не подасть таку заяву, він зобов’язаний регулярно подавати декларації з екологічного податку, навіть якщо фактичних забруднень не було.
За нормами Податкового кодексу, декларація з екологічного податку подається за кожен квартал – протягом 40 днів після його завершення. Сплатити податок потрібно упродовж 10 днів після граничного терміну подання декларації. Це стосується підприємств, що мають стаціонарні джерела викидів, місця розміщення відходів або здійснюють скиди у водні об’єкти.
Отже, якщо компанія не має або ліквідувала джерела забруднення й не планує діяльності, що спричиняє екологічні викиди, вона повинна подати заяву про відсутність об’єкта оподаткування. Зробити це слід не пізніше кінцевого терміну подання декларації за перший квартал звітного року. Якщо цього не зробити – доведеться подавати декларацію з екологічного податку на загальних підставах.
Картка платника податків для українців за кордоном: порядок реєстрації
Відповідно до пункту 70.5 статті 70 Податкового кодексу України та пункту 1 розділу VII Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (Положення № 822), кожна фізична особа – незалежно від віку, громадянства або місця проживання – зобов’язана бути зареєстрованою у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (ДРФО).
Якщо особу ще не включено до цього реєстру, вона повинна особисто або через свого представника подати до відповідного контролюючого органу облікову картку фізичної особи – платника податків за формою № 1ДР (Облікова картка). Цей документ, форма якого наведена у додатку 2 до Положення № 822, одночасно є заявою для реєстрації в ДРФО. Під час подання такої картки особа має пред’явити документ, що посвідчує її особу.
Громадяни України, які проживають або перебувають за межами України й не можуть особисто звернутися до контролюючого органу, мають право надіслати документи поштою до Державної податкової служби України (адреса: м. Київ, Львівська площа, 8). У такому разі надсилається Облікова картка за формою № 1ДР або заява про внесення змін до Державного реєстру за формою № 5ДР (Заява за ф. № 5ДР) разом із копією документа, що посвідчує особу, з чітким зображенням. Підпис заявника на Обліковій картці або Заяві повинен бути засвідчений у порядку, визначеному чинним законодавством.
Документи, видані іноземними органами й складені іноземною мовою, мають бути засвідчені відповідно до вимог законодавства України (апостиль, консульська легалізація тощо) та перекладені українською мовою, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України (пункт 7 розділу ІІІ Положення № 822).
Облікові картки №1ДР малолітніх осіб (до 14 років) подаються одним із батьків за наявності свідоцтва про народження дитини та документа, що посвідчує особу одного із батьків. Якщо свідоцтво про народження дитини видане не українською мовою, необхідно подати засвідчений в установленому законодавством порядку переклад такого свідоцтва українською мовою.
Документ, який підтверджує реєстрацію у ДРФО, може бути надісланий до закордонної дипломатичної установи України, розташованої за місцем перебування особи, або, за її письмовим клопотанням, – безпосередньо на адресу за кордоном, вказану у заяві.
Крім того, за бажанням заявника, документ може бути виданий його представнику, якщо такий має при собі документ, що посвідчує особу, копію документа довірителя (з чітким зображенням), а також нотаріально засвідчену довіреність на отримання документа. Оригінал довіреності пред’являється і повертається після перевірки, а її копія залишається у контролюючому органі (пункт 9 розділу VII Положення № 822).

Податкові накладні без блокувань: вересневі новації
Варто нагадати, що з 27 вересня 2025 року набрали чинності зміни до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Ці зміни ухвалено постановою Кабінету Міністрів №1048 від 26 серпня 2025 року. Вони суттєво оновлюють критерії, за якими визначається, чи буде податкова накладна зареєстрована автоматично, чи її реєстрацію буде зупинено.
Найперше уряд збільшив основні фінансові показники, за якими податкова накладна може бути зареєстрована без перевірки. Наприклад, обсяг постачання у поточному місяці тепер має перевищувати 1 мільйон гривень замість попередніх 500 тисяч, а обсяг постачання одному покупцю – 100 тисяч гривень замість 50 тисяч. Також підвищено мінімальні суми сплаченого та задекларованого ПДВ – тепер вони становлять по 40 тисяч гривень. Загальні показники податку, задекларованого та сплаченого за 12 місяців, мають перевищувати 10 мільйонів гривень.
Важливі зміни торкнулися і автоматичної реєстрації накладних, реєстрацію яких раніше було зупинено. Якщо комісія податкової служби визнає, що платник не є ризиковим, або якщо рішення про ризиковість скасовано після скарги, накладні можуть бути автоматично зареєстровані наступного робочого дня. Це можливо лише тоді, коли операції не відповідають критеріям ризиковості, а сам платник не має чинного рішення про ризиковість і не перевищує встановлених податкових лімітів.
Зміни також стосуються «Таблиці даних платника податку» – документа, який підтверджує види діяльності компанії. Тепер для автоматичного врахування таблиці потрібно, щоб підприємство мало не менше 200 гектарів сільськогосподарських земель, було зареєстроване платником ПДВ щонайменше рік, мало щонайменше трьох працівників, не мало податкового боргу та здійснювало не менше 25% постачання за вказаними кодами УКТЗЕД протягом останнього року. Для інших категорій платників вимоги ще жорсткіші – щонайменше п’ять працівників і відсутність боргів.
Крім того, збільшено пороги для визначення «позитивної податкової історії». Тепер платники з обсягом постачання до 3 мільйонів гривень на місяць або до 500 тисяч гривень одному покупцю вважаються стабільними. Також запроваджено нові показники: залишкова вартість основних засобів понад 5 мільйонів гривень, показник податкового навантаження D понад 0,02 та дотримання обмежень щодо співвідношення поточних і максимальних показників ПДВ.
Ще одне нововведення – зміна у критеріях ризикових операцій. Тепер податковий розрахунок на зменшення зобов’язань у випадку повернення товару від неплатника ПДВ вважається ризиковим лише, якщо він подається пізніше ніж через 90 днів (раніше було 30).
Загалом мета цих змін – зробити систему автоматичної реєстрації податкових накладних більш гнучкою, зменшити кількість блокувань та стимулювати сумлінних платників.

Сільськогосподарська нерухомість: коли податок доведеться сплачувати
Податок на нерухоме майно в Україні сплачується за всі об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, включаючи їх частини. Розмір податку визначається залежно від загальної площі такої нерухомості. Однак із цього правила є винятки. Закон передбачає, що сільськогосподарські товаровиробники – як юридичні, так і фізичні особи – не сплачують податок на нерухомість за будівлі та споруди, які належать до класу «Нежитлові сільськогосподарські будівлі» (код 1271 за класифікатором НК 018:2023). Але це звільнення діє лише тоді, коли такі будівлі використовуються безпосередньо у господарській діяльності підприємства і не здаються в оренду, лізинг чи позичку.
Якщо власник передає навіть частину сільськогосподарської будівлі в користування іншій особі – наприклад, здає її в оренду або лізинг, – він втрачає право на податкову пільгу. У такому випадку податок на нерухомість сплачується за всю будівлю, а не лише за ту частину, яка передана в користування.
Отже, сільськогосподарські товаровиробники, що здають свої приміщення або споруди в оренду чи лізинг, мають сплачувати податок на нерухоме майно на загальних підставах, як і інші суб’єкти господарювання.
Як правильно заповнювати платіжну інструкцію під час сплати податків та ЄСВ
Відповідно до пункту 37 розділу ІІ Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженої постановою НБУ №163 від 29 липня 2022 року, будь-яка платіжна інструкція (в електронній чи паперовій формі) має містити обов’язкові реквізити. Один із головних – це «Код платника».
Якщо платіж виконується за іншого фактичного платника, то, згідно з пунктом 40 тієї ж Інструкції, обов’язково вказується ще один реквізит – «Код фактичного платника».
Порядок заповнення реквізитів при сплаті податків, зборів, мит, ЄСВ, авансових внесків, застав або їх поверненні встановлено наказом Мінфіну від 22.03.2023 №148 (Порядок №148).
У цьому Порядку наведено приклади, як правильно заповнювати поле «Призначення платежу», зокрема частини «Код виду сплати» та «Додаткова інформація».
Важливо: кожен платіж оформлюється окремою інструкцією – за кожним видом платежу та кодом виду сплати.
Крім того, згідно з пунктом 38.2 статті 38 Податкового кодексу України, сплачувати податки повинен сам платник, а в окремих випадках – його податковий агент або представник.
Як правильно заповнити платіжну інструкцію
1. Якщо платите від свого імені
Юридичні особи, ФОП та громадяни мають заповнити всі обов’язкові поля:
- «Код платника» – це ваш податковий номер (ЄДРПОУ для юросіб, РНОКПП для ФОП та громадян);
- «Призначення платежу» – із зазначенням виду сплати.
2. Якщо платите за філію або відокремлений підрозділ
Головне підприємство вказує:
- «Код платника» – податковий номер головного підприємства;
- «Код фактичного платника» – податковий номер філії;
- «Призначення платежу» – відповідно до Порядку №148.
3. Якщо сплата проводиться готівкою
Під час оплати через банкомат, термінал або касу платіжної установи необхідно:
- вказати «Код фактичного платника» – податковий номер особи, яка сплачує податок;
- правильно заповнити «Призначення платежу»;
- поле «Код платника» автоматично містить код банку чи платіжної установи, через яку здійснюється оплата.
Транспортний податок: на Тернопільщині надходження від власників преміум-авто зросли на 23,5%
Власники розкішних автомобілів Тернопільщини упродовж дев’яти місяців 2025 року перерахували до місцевих бюджетів 3 млн 390,2 тис. грн транспортного податку. Це на 23,5% (або 645,3 тис. грн) більше, ніж за аналогічний період минулого року.
Найбільшу частку надходжень забезпечили юридичні особи, сплативши 2 млн 256,9 тис. грн, тоді як фізичні особи внесли ще 1 млн 133,2 тис. гривень.
Транспортний податок належить до майнових податків, проте його сплачують не всі автовласники, а лише ті, хто має автомобілі преміум-класу. До таких належать легкові авто віком не більше п’яти років, ринкова вартість яких перевищує 375 мінімальних зарплат. У 2025 році ця межа становить 3 мільйони гривень.
Розмір податку є фіксованим і становить 25 тисяч гривень на рік за кожен автомобіль, який є у переліку моделей, які підпадають під оподаткування транспортним податком. Щороку Міністерство економіки України затверджує такий перелік. Ознайомитися з актуальним списком можна за посиланням: https://me.gov.ua/view/6562e25f-8f3d-44bf-8436-ac495218255c
Податкова знижка: на Тернопільщині завдяки поданим деклараціям та легальним доходам громадяни отримали 24,8 млн гривень
Протягом січня-вересня поточного року 5150 громадян задекларували 146 млн 75 тис. грн витрат з метою отримання податкової знижки, сума якої становить 26 млн 213,1 тис. гривень. Для порівняння: у відповідному періоді минулого року 4970 осіб задекларували 123 млн 440,8 тис. грн витрат, а сума податкової знижки становила 22 млн 141,5 тис. грн).
У розрізі витрат:
4194 осіб (81,4%) подали декларації на отримання податкової знижки в зв’язку з понесеними витратами на навчання на суму 22 млн 622,6 тис. грн;
916 (17,8%) – сплата страхових внесків за договорами довгострокового страхування життя на суму 4 млн 690,5 тис. грн;
24 – сплата відсотків за іпотечними кредитами;
8 – сума коштів або вартість майна, перерахованих платником податку у вигляді пожертвувань або благодійних внесків неприбутковим організаціям.
За наслідками перерахунків 4928 громадянам вже повернуто податкову знижку на загальну суму 24 млн 802,2 тис. гривень.
Нагадуємо: для отримання податкової знижки необхідно до 31 грудня 2025 року включно подати податкову декларацію про майновий стан та доходи.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області




